Skip to content

رونمایی از دستاوردهای جدید فناورانه و دانش بنیان

با حضور تولیت آستان قدس رضوی از سه محصول جدید فناورانه و دانش‌بنیان بنیاد بهره وری موقوفات رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی به نقل از آستان نیوز، در این نمایشگاه، پهباد سم پاش کشاورزی و جدیدترین کیت های تشخیص، به عنوان دو دستاورد جدید فناورانه که با همکاری و پشتیبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی از شرکت های دانش بنیان به مرحله تولید رسیده است، رونمایی شد. همچنین تازه ترین دستاورد دانش بنیان موسسه بذر و نهال رضوی در عرصه تولید بذرهای هیبریدی دیگر محصول رونمایی شده در این نمایشگاه است.

جدید ترین نمونه کیت های تشخیصی

کیت های استخراج ژنوم ویروس یکی از سه محصول دانش بنیان آستان قدس رضوی است که در این مراسم با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و آمار بالای ابتلا به این ویروس در سطح کشور و نیاز مبرم به کیت های تشخیص، شرکت صنایع پیشرفته رضوی طراحی، بهینه سازی و تولید کیت استخراج ژنوم ویروسی را در دستور کار قرار داد و تولید انبوه این محصول دانش بنیان را با همکاری شرکت سیمرغ داروی دماوند کلید زد. این کیت قادر است ژنوم ویروسی اعم از RNA و DNA را از نمونه های مختلف زیستی همچون خون، پلاسما، سرم، و… یا نمونه های بافتی جامد استخراج کند. استفاده از کیت ها برای تشخیص انواع ویروس های کرونا، ایدز و بسیاری از بیماری های عفونی دیگر کاربرد دارد.

بومی سازی پهباد در بخش کشاورزی

استفاده از پهبادهای سمپاش یکی از مولفه های کشاورزی هوشمند است که آستان قدس رضوی به تولید و استفاده از آن روی آورده است. در سال ۱۳۹۹ پروژه ساخت پهپاد با مشارکت شرکت صنایع پیشرفته رضوی و شرکت سیمرغ سها به عنوان شرکت دانش بنیان پهپادی فعال در بازارهای خارجی، کلید زده شد.

تولید بذرهای هیبرید

دیگر محصولات رونمایی شده در این نمایشگاه، جدیدترین نمونه بذرهای هیبریدی است. سالانه میلیاردها دلار ارز برای واردات بذر از کشور خارج می شود؛ این در حالیست که کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی و نیروی متخصص ظرفیت بالایی در تولید بذرهای استاندارد و هیبرید را دارد. اهمیت این موضوع در امنیت غذایی کشور به حدی است که به عنوان اولین حلقه از زنجیره غذایی کشور مطرح می شود و در همین راستا آستان قدس رضوی با تاکید بر ایفای نقش کلیدی با هدف کمک به استقلال کشور در حوزه بذر، پای در این عرصه گذاشته است. تولید بذرهای هیبرید در کنار افزایش بهره وری اقتصادی و بومی سازی دانش تولید مولد، می تواند استقلال کشور را در حوزه تامین بذر به صورت پایدار تضمین کند. آستان قدس رضوی نیز با توجه به اهمیت این حوزه، به عرصه تولید بذرهای هیبریدی پا گذشته و در حال حاضر جدیدترین بذرهای تولیدی توسط موسسه بذر و نهال رضوی به مرحله تولید رسیده است.

دستاوردهای فناورانه دیگر شرکت های بنیاد بهره وری موقوفات

در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان آستان قدس رضوی طرح ها و اقدامات دیگر شرکت های این مجموعه، از جمله شرکت های داروسازی ثامن، فناوی‌ و نوآوری رضوی، کسب و کار رضوی و صنایع غذایی رضوی نیز به نمایش گذاشته شده است. سامانه جامع خدمات کسب و کار پیشه، اخذ پروانه تولید دو محصول جدید دارویی، تولید فیلم و تجهیزات سرم، طرح بازچرخانی تجهیزات پزشکی، گلخانه های کوچک مقیاس، اسباب بازی ویونا، سریال پویانمایی افسانه هفت جنگل، تولید آرد مخصوص بیماران سلیاکی، تولید پودر آلومینیوم برای استفاده در صنعت ساختمان، تولید نهال روی پایه‌های رویشی، مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه تولید مبدل‌های حرارتی، از طرح های به نمایش در آمده در این نمایشگاه است.
شایان ذکر است نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی، در محل موسسه بذر و نهال (توس ۲۴ ، رو به روی درب خروجی بیمارستان رضوی) برپا شده و در هفته جاری میزبان علاقه مندان به بازدید از این محصولات دانش بنیان است.

اشتراک گذاری: