Skip to content

ستاری:
سفارتخانه‌ها نقشی راهبردی در توسعه تعاملات فناورانه ایفا می‌کنند


نخستین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۱ میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی به نقل از خبرگزاری مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این نشست، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و جمعی از معاونان بین‌الملل وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی با هدف  بررسی راهکارهای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه دیپلماسی اقتصادی برگزار شد.

توسعه دیپلماسی دانش‌بنیان به کمک سفارتخانه‌ها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این نشست ضمن اشاره به فعالیت‌های این معاونت در راستای تعامل فناورانه با سایر کشورها گفت: زیست‌بوم فناوری و نوآوری، بیش از هرچیز مبتنی بر شکل گیری یک فرهنگ است و می‌باید این فرهنگ در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی کشور نیز رسوخ و نمود پیدا کند.

ستاری ادامه داد: در سال‌های اخیر با هدف توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، افزایش توان صادراتی این شرکت‌ها و ورود محصولات ایران‌ساخت به بازار بین‌المللی، حمایت‌های مختلفی از جمله راه‌اندازی خانه‌های صادرات محصولات ایران‌ساخت در کشورهای مختلف، حمایت از حضور شرکت‌ها در رویدادهای بین‌المللی و تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف در مسیر استفاده از توانمندی‌های دانش‌بنیان و خلاق کشورمان صورت گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ضمن ابراز خرسندی از همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تشکیل کمیته همکاری مشترک در این زمینه استقبال کرد و اهتمام بخشیدن به امور علمی و فناوری کشور و تلاش برای کمک به پیشرفت شرکت های دانش بنیان که طی سال های اخیر خدمات ارزنده ای به کشور ارائه کرده اند را از راههای اعتلای کشور خواند.

وی همچنین به پیشرفتهای به دست آمده طی سالهای اخیر اشاره و تاکید کرد که وزارت امور خارجه و سفارتخانه های کشورمان می توانند نقش مهمی را در توسعه صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و خلاق ایفا کنند.

توسعه بازار و کسب‌وکار دانش بنیان‌ها

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری نیز در این نشست، گفت: استفاده از ظرفیت وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی در خارج کشور به عنوان خانه های نوآوری و فناوری برای صادرات محصولات دانش بنیان و همکاریهای فناورانه یکی از اقداماتی است که معاونت علمی و فناوری طی چند سال اخیر انجام داده است.

وی افزود: خانه هایی که به عنوان مرکزی برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان شناخته شده اند و در کشورهایی چون چین، سوریه، روسیه، ترکیه و کنیا راه اندازی شده اند و در سال جاری در چند کشور دیگر نیز ایجاد خواهند شد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: کمک به حل مشکلات اجرایی شرکت های دانش بنیان در سالی که به نام آنها نامگذاری شده است و همراهی همه دستگاههای اجرایی در برنامه های داخلی و بین‌المللی معاونت علمی و فناوری از دیگر راهکارهایی است که می تواند به توسعه بازار و کسب و کار این شرکت ها کمک کند.

مهدی قلعه نوی در این نشست همچنین بر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رفع نیازهای فناورانه دستگاه‌ها از طریق شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.

وی استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی برای جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه های فناورانه را نیز حیاتی دانست و گفت: اگر همه نهادهای ذیربط در این حوزه کمک کنند می توانیم همکاری های خوبی با دیگر کشورها برای جذب سرمایه آنها داشته باشیم.

همکاری جدی با معاونت علمی و فناوری در راستای توسعه دیپلماسی اقتصاد دانش‌بنیان

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، از آمادگی این وزارتخانه را برای همراهی و تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق گفت و ادامه داد: توانمندی فناورانه این شرکت‌ها، نقشی مهم در توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور ایفا می‌کند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این‌سال‌ها، گام‌های ارزشمندی را در حمایت و رونق این کسب و کارها و نیز نهادینه کردن اقتصاد دانش‌بنیان در کشور برداشته است. وزارت امور خارجه آمادگی کامل دارد تا در کمک به این شرکت‌ها، صادرات محصولات و خدمات این شرکت‌ها و رفع نیازمندی‌های آن‌ها اقدام کند.

صفری، بر لزوم استمرار همکاری ها برای حمایت از فعالیت های شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به اهمیت این حوزه و تأکیدات مقام معظم رهبری، یکی از اولویت‌هایی است که در وزارت امور خارجه و به ویژه سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها پیگیری می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه  ضمن اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در معرفی و حمایت از فعالیت بخش های دانش بنیان و خلاق کشور گفت: علاوه بر آمادگی وزارت امور خارجه برای کمک به صادرات، صدور مجوزها و حمایت‌های مورد نیاز این شرکت‌ها، پیشنهاد می‌کنم که کمیته مشترکی  برای رایزنی و همکاری مستمر تشکیل شود تا پیگیری امور مربوط به شرکت‌های دانش بنیان در قالب این کمیته شتاب بگیرد.

لینک خبر

اشتراک گذاری: