Skip to content

نخستین روز اینوتکس به امضای تفاهم‌نامه ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری منتهی شد

در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ تفاهم‌نامه همکاری بین آستان قدس رضوی و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران امضا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، در این نمایشگاه در محل پارک فناوری، رویداد ریورس پیچ صنایع معدنی با حضور معاون وزیر صمت و شرکت فناور برگزار شد که در آن ضمن بیان نیازها و چالش‌های حوزه معدن و توانمندی‌های شرکت‌های فناور، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت صنایع پیشرفته رضوی به عنوان نماینده آستان قدس رضوی و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران امضا شد.

مجتبی بهنام تقدسی، مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی اساس این تفاهم‌نامه را ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فناوری‌های معدن و مواد پیشرفته خواند و بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی درخصوص ورود فناوری به صنعت معدن و به ویژه مواد پیشرفته، عدم وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر قوی است؛ لذا ایجاد یک سوپر وی‌سی تخصصی در حوزه معدن ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه سوپر وی‌سی‌ها، صندوق‌هایی با حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان و متمرکز بر روی موضوعی مشخص هستند، اظهار کرد: تشکیل یک سوپر وی‌سی با حضور دست‌اندرکاران و بزرگان حوزه معدن و دانش‌بنیانی، تحول عظیمی را در این صنعت به دنبال دارد.

ضرورت هوشمندسازی در حوزه معادن

بهنام اولویت‌های اصلی آستان قدس رضوی را دو حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و معدن و مواد پیشرفته دانست و تبیین کرد: یکی از موارد مهم و جدی در حوزه معدن، مقوله هوشمندسازی است که بسیار ارزشمند بوده و ارزش‌افزوده فراوانی را ایجاد می‌کند. وی خاطر نشان کرد: تشکیل صندوق مذکور، ارتباط بسیار خوبی را بین فناوران و صنعت معدن ایجاد کرده و یک چالش اساسی که عدم اعتماد صنایع معدنی بزرگ به فناوران است را مرتفع می‌کند. متاسفانه در خیلی از موارد، صنایع بزرگ به فناوران اعتماد نمی‌کنند، از طرفی فناوران جوان ما برای تبدیل ایده‌های خود به محصول و جلب اعتماد صنایع بزرگ به سرمایه نیاز دارند. در این بین، یک سرمایه‌گذار خطر پذیر مثل آستان قدس رضوی می‌تواند به عنوان کاتالیزور و تسهیل‌گر، با قرار دادن سرمایه در اختیار فناوران و ایجاد تضامین کافی برای صنعت‌گران و انجام رایزنی‌های لازم در راستای ایجاد بازار مناسب برای فناوران عمل کند.

مدیر عامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به نقش مهم سرمایه‌گذاران خطرپذیر در شکوفایی، تحقق فناوری در صنایع مختلف و تجاری‌سازی، گفت: امروز این اتفاق در حوزه معدن رخ داد، امیدواریم که به زودی در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی نیز شاهد چنین رویدادی باشیم.

در این رویداد، حسام مقدمعلی، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به نقش مهم دانش بنیان‌ها گفت: توسعه اشتغال پایدار با استفاده از فناوری‌های نوین و براساس انقلاب چهارم صنعتی است.

وی با برشمردن مراحل اکتشافی گفت: الگوریتم‌های بسیاری برای بهینه‌سازی حفاری و اکتشاف وجود دارد و با توجه به اینکه معادن آسان‌کشف رو به پایان است نیاز به فناوری برای اکتشاف معادن پنهان است. روش وللاگین و دورسنجی در اکتشاف مهم است و در کشور به صورت پراکنده انجام می‌شود که سبب ضعف در اکتشاف‌ها شده است.

اشتراک گذاری: