Skip to content

اغاز فعالیت دفتر نمایندگی صندوق حمایت از تحقیقات وتوسعه صنایع پیشرفته در خراسان رضوی

دفتر نمایندگی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) با حضور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت و اعضای هیات مدیره این مجموعه در خراسان رضوی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در آیین افتتاحیه دفتر نمایندگی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته(صحا) در خراسان رضوی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای حمایت از صنایع دانش‌بیان و پیشرفته مقرر شد نمایندگی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه در خراسان رضوی شکل گیرد.وخراسان رضوی هشتمین استان کشور است که در آن دفتر شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه شکل می‌گیرد.

امیررضا رجبی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال جاری با شعار تولید، دانش‌بنیان ، اشتغال‌آفرین برنامه‌های متعددی جهت ارتباط بین صنعت و حوزه دانش‌بنیان دارد و بر همین مبنا جلسات متعددی برگزار کرده و برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتباط این ۲ بخش انجام داده است. یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه در جلسات با فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان موضوع حمایت‌های مالی بوده است.

وی گفت: پیش از این برای صنایع فعال در حوزه فناوری ابزار حمایتی لازم در استان وجود نداشت و پس از برگزاری جلسات مختلفی فعالان این حوزه دفتر نمایندگی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در استان افتتاح شد. امروز با افتتاح این دفتر نمایندگی حلقه مفقوده که در حوزه حمایت از صنایع پیشرفته وجود داشت، از بین رفت. در واقع با حمایت هیات مدیره این صندوق فضا برای ورود صنابع تبدیلی به حوزه فناوری تسهیل می‌شود. خوشبختانه صنایع خراسان رضوی در حوزه قطعه‌سازی، الکترونیک، ماشین‌سازی و صنایع غذایی و… قدمت زیادی داشته و در حوزه صنایع معدنی نیز فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است. از ابتدای سال هم جلساتی با پارک علم و فناوری استان و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار و اتاق فکری برای همفکری در خصوص توسعه این فعالیت‌ها تشکیل شده است. مجموع این اقدامات فضا را برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم می‌کند.

در ادامه این مراسم محسن نادری‌منش، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، اظهار کرد: صندوق صحا در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و در سال ۷۸ به عنوان صندوق حمایت از صنایع الکترونیک آغاز به کار کرد. این صندوق به این واسطه راه‌اندازی شد که نهاد تخصصی برای حمایت از صنایع الکترونیک باشد. باید توجه داشت صنایع الکترونیک از نظر جنس و از نظر دانش با یکدیگر متفاوت بوده و نیاز به حمایت‌های خاص دارد.

وی افزود: با توجه به عملکرد و نیاز صنعت و با اضافه شدن حوزه‌های فناوری دیگر این صندوق در سال ۹۸ به عنوان صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته ادامه کار داد که به تبع آن نیاز به تامین سرمایه و ابزار مختلف برای کار داشت. ابزارهای قبلی این صندوق تسهیلات، ضمانت و خدمات کارشناسی بود اما هم‌اکنون موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز به این حمایت‌ها اضافه شده است.

نادری‌منش خاطرنشان کرد: در زمینه هوشمندسازی صنایع با توجه به ظرفیت‌های موجود در خراسان رضوی می‌توان اقدامات خوبی در یکی ۲ ماه آینده انجام داد. این صندوق قرار است در زمینه ارائه تسهیلات و خدمات فعالیت کند و مباحثی مانند خرید دین، ایجاد خط اعتباری، راه‌اندازی شبکه‌های پیمانکاری ذیل شرکت‌های بزرگتر و… فعالیت کند که این موارد را می‌توان به عنوان خدمات جدید این صندوق شناسایی کرد.

در ادامه جان‌احمدی، رئیس اداره امور سیاست‌گذاری اقتصادی و تامین مالی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، اظهار کرد: صندوق صحا با سایر صندوق‌ها متفاوت بوده و زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. فعالیت‌های حمایتی این صندوق خرید، انتقال، جذب و توسعه آموزش‌های کوتاه‌مدت، تعریف طرح‌های تولیدی، فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی و… است. صندوق مزبور سعی می‌کند سیکل فناوری را پوشش دهد. صندوق صحا به صنایع کشور نزدیک است و بنابراین قرار نیست تنها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

وی درباره محورهای اصلی خدمات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته افزود: این خدمات شامل اعطای تسهیلات مالی، صدور ضمانت‌نامه، ارائه خدمات کارشناسی و… است. همچنین ارائه امکان سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم از طریق این صندوق در حال پیگیری است. گام اولی که در این حوزه قرار است برداشته شود، پیشرفته‌سازی و هوشمندسازی صنایع سنتی است.

همچنین فعالیت‌های مربوط به هوش مصنوعی هم به تدریج با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم صندوق افزوده می‌شود. به طور کلی عملکرد صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته طی سال‌های اخیر رو به رشد بوده است. از سال ۱۳۷۸ تا کنون حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۲۰۰۰ پروژه از طریق صندوق صحا پرداخت شده است.

رئیس اداره امور سیاست‌گذاری اقتصادی و تامین مالی شرکت مادر تخصصی صندوق صحا درباره تسهیلات ویژه این صندوق نیز بیان کرد: این تسهیلات بر اساس اهداف اسناد بالادستی و در حوزه تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی، تحقیقات کاربردی و توسعه بازار و شرکت در نمایشگاه پرداخت می‌شود. صندوق صحا برای ۶۰ شرکت فناور و هایتک قراردادی را با رسانه ملی برای حضور در بازار ملی منعقد خواهد کرد. سقف اعتباری هر متقاضی پنج میلیارد تومان است که این مقدار تا ۱۵ میلیارد تومان نیز افزایش خواهد یافت.

صندوق صحا طی ۲ دهه نشان داده هیچ وقت منابع خود را بلوکه نکرده و در اختیار شرکت‌های های‌تک قرار داده است. همچنین برای پروژه‌های بزرگ مکانیزم صندوق پروژه در حال طراحی است

 razavi01  razavi-industry  razavi-advance

اشتراک گذاری: