Skip to content

با حضور تولیت آستان قدس رضوی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد؛
برگزاری دومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی

با هدف معرفی توانمندی‌ها و رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، گردهمایی این شرکت‌ها به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی و با حضور تولیت آستان قدس رضوی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله برنامه‌های این گردهمایی بود. همچنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی با هدف ارائه آخرین محصولات فناورانه و با حضور بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

نمایش دستاوردهای دانش‌بنیان و خلاق

مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظرفیت فعالیت‌های خلاق و فرهنگی در استان خراسان رضوی عنوان کرد: خراسان رضوی امروز امروز در کنار تمامی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و زیارتی، در مسیر دانش‌بنیانی و خلاق حرکت می‌کند و  مشهد مقدس زیر سایه امام رئوف، جلوه‌ای از توانمندی‌های فناورانه و خلاقانه است. تلاش داریم ذیل پرچم ثامن‌الحجج، این فعالیت ها را در سطح ملی و جهانی به نمایش بگذاریم.

رحمتی، با بیان این‌که در آستان قدس رضوی تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی رویکردهای دانش بنیان اعتقاد و التزام خود می‌داند، عنوان کرد: ایران کشوری دارای منابع غنی و سرشار زیرزمینی است و از ظرفیت های فراوان طبیعی برخوردار است. اما آن‌که باید و می‌تواند از این منابع بهره برداری کند، نیروی انسانی جوان و دانش آموخته است.

وی با تاکید بر تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و دانش‌بنیان عنوان کرد: برای این که به جهش تولید رونق تولید و تولید دانش بنیان و خلاق برسیم باید از راه میانرری برویم که همان استفاده از نیروی انسانی جوان و نخبگان ایرانی در قالب حمایت از شرکت های دانش بنیان است که هم‌اشتغال آفرین هستند و ما را زودتر ه نتیجه مطلوب می رسانند.

مدلی نوآورانه در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نمایش دستاوردهای دانش‌بنیان و خلاق خراسان رضوی در قالب نمایشگاه محصولات ایران‌ساخت حمایت شده توسط شرکت صنایع پیشرفته رضوی گفت: در این نمایشگاه، بیش از ۴۰ شرکت برگزیده از خراسان رضوی در سه دسته موضوعوعی، توانمندی فناورانه خود را به نمایش گذاشته‌اند و در سه شکل از آنان حمایت صورت گرفت. گروه اول به توانمندی و بلوغ کافی رسیده اند و صرفا از حمایت ارائه محصولات برخوردار شدند. در دسته دوم، حدود ۱۳ شرکت نیز از حمایت های مالی برخوردار شدند و دسته سوم، شرکت های داخل آستان قدس رضوی هستند که مکلف شدند رویکرد دانش بنیانی را در تولیدات و فعالیت‌هایشان محقق کنند.

رحمتی، با بیان این‌که شرکت هایی که محصولاتشان را به صورت پایلوت تولید کرده اند و نیازمند بستر آزمایشگاهی و صنعتی برای تولید صنعتی و تجاری سازی ایده هایشان هستند از خدمات حمایتی بهره می‌برند، افزود: همچنین شرکت‌هایی که مرحله آزمایشگاهی را طی کرده و نیازمند حمایت ها برای تولید انبوه هستند، به کمک صنایع پیشرفته رضوی، در قالب قراردادهای مشارکتی از این حمایت ها بهره‌مند می شوند. در دسته سوم‌حمایت‌های آستان قدس رضوی، برای شرکت‌ها بازارسازی و فروش صورت می‌گیرد.

وی به مدل همکاری با شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این شرکت ها حتما با ذهن خلاق بخش خصوصی مدیریت می شوند و آستان قدس تصدی گری در این شرکت ها ندارد و حمایت‌ها تا زمانی از شرکت ها صورت می گیرد که بتوانند روی خود بایستند و رویکرد حمایتی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، پذیرش ریسک سرمایه گذاری از این شرکت ها است.

توجه و تمرکز ویژه روی زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق

در این مراسم، سورنا ستاری؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نقش آفرینی اثربخش و رویکرد درخور تحسن تولیت آستان قدس رضوی در حمایت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق گفت و ادامه داد: مایه مباهات و خرسندی است که تولیت محترم آستان قدس رضوی، بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و خلاق تا تحقق تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در رونق شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، اهتمام دارند. همکاری‌های خوبی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تولیت آستان قدس رضوی برای توسعه این زیست بوم، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در جریان است و خوشحالم که مشاهده می‌کنم به لحاظ رویکرد و تفکر تا این اندازه به یکدیگر نزدیک هستیم‌.

ظرفیت قابل توجه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم

ما در حوزه علوم انسانی و صنایع تلاق و فرهنگی باید تربیت سربازان و افسرانی را در قالب شرکت های خلاق تربیت کنیم که محتوای بومی و مبتنی بر خواست و ذائقه جامعه را تولید کنند.

تولید محصول خلاق در حوزه علوم انسانی نیازمند فرهنگ سازی و تربیت نیروی انسانی جوان و دانش آموخته است. نوآوری از دل همین جوانان خارج می‌شود و با حمایت مناسب در قالیس که مدیریت شرکت خودش را عهده دار باشد و فضای تنفس برای بروز نوآوری هایش داشته باشد. اینجا می تواند زایشگاه شرکت های دانش بنسان و خلاق باشد به طوری که سالانه چندین شرکت از دل این مجموعه شکل بگیرد که نیازهای جامعه را هدف بگیرد و ضمن ایجاد اشتغال ارزش افزوده خلق کند.

اقتصاد مبتنی بر فرهنگ دانش‌بنیان و خلاق

ستاری با تاکید بر این‌که توسعه اقتصاد دانش بنیان بیش از هرچیز مبتنی بر فرهنگ است، بر ضرورت تغییر رویکردها و فرهنگ عمومی جامعه به سوی دانش‌بنیان و خلاق شدن تاکید و گفت: کشورمان هزینه‌های قایل توجهی را در حوزه پژوهش صرف می‌کند و آموزش یکی از محورهای هزینه کرد بودجه کشور است؛ اما با این وجود، همچنان تجلی و نقش آفرینی این هزینه کرد در تحول اقتصاد کشور کم‌رنگ است. دلیل آن را می‌توان فاصله ما با پیاده شدن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و خلاق دانست و می‌باید با ترویج چنین فرهنگی، کاری کنیم که این هزینه قابل توجه در آموزش و پژوهش، نقش خود را در پیشرفت و تحول کشور نمایان‌گر سازد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، مزیت اقتصاد دانش بنیان را در بهره وری و به کارگیری ظرفیت نیروی انسانی دانش آموخته و جوان برای پیشرفت و تولید مبتنی بر خلق ارزش افزوده دانست و گفت: سرمایه انسانی جوان، خلاق و دانش آموخته، با نوآوری و ایده‌های خلاقانه خود، می تواند ضمن ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده، مشکلی از هزاران مشکل جامعه را حل کند.

ستاری، با بیان این‌که فرهنگ و رویکرد دانش بنیان، تمامی ساحت‌ها و اقشار جامعه را در بر می گیرد، ادامه داد: از دانشگاه گرفته تا صنعت و از دانشجو تا صنعتگر، از مردم کوچه و بازار تا سیاستگزاران و تصمیم سازان کشور، همگی می‌باید زمینه را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه پژوهش ها و فناوری ها به محصول، از طریق پیاده سازی فرهنگ دانش‌بنیان فراهم کنیم.

ریل‌گذاری آینده زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق کشور

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: این قانون مترقی، آینده زیست بوم فناوری و نوآوری را شکل می دهد و اختیارات ویژه ای را به بخش های مختلف داده استو حمایت های ویژه ای را از فعالان این حوزه صورت می داد. قوانین مبتی بر اقتصاد نفتی و واردات محور مشکلات زیادی را برای نوآوری و تولید و صادرات با وجود آورده و موانع بسیار زیادی را بر سر راه جوانان کارآفرینان فعالان دانش بنیان و خلاق و ثصادرکنندگان قرار داده بود اما قانون جهش تولید دانش بنیات بسیاری از این قوانین مخالف با تولید دانش بنسان را به چالش کشیده و مسیری هموار برای فعالان این حوزه قرار داده است.

ستاری، با اشاره به توجه و تعریف جایگاه شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در این قانون عنوان کرد: بخش‌ جدید و حائز اهمیتی که در زیست بوم نوآوری و فناوری روی آن تاکید داریم، شرکت‌های خلاق است چراکه ظرفیتی قابل توجه در علوم انسانی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم وجود دارد که با تصویب و اجرایی شدن این قانون، می‌تواند خلق ثروت، اشتغال و ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: این قانون ماحصل تلاش‌های مجدانه نمایندگان دو دوره از مجلس شورای اسلامی، پیگیری و تلاش‌های مستمر و بیش از ۳ ساله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و از همه دست اندرکارانی که در تحقق این قانون نقش آفرین بودند، تشکر می کنم.

عزم جدی برای توسعه زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

ستاری، از آمادگی کامل و عزم جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه شرکت های دانش‌بنیان و خلاق گفت و با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال گفت: رهبر فرزانه انقلاب، آگاهانه و مدبرانه در سال جاری توجه و تاکیدی ویژه بر اقتصاد دانش بنیان دارند همان‌گونه که تمامی این سال‌ها، حامی، هدایتگر و توجه بخش به اهمیت این حوزه بوده و هستند.از تمامی بخش ای اثرگذار می‌خواهم در تحقق این ضرورت، نقش خود را ایفا کنند و با تساهل و حمایت‌گری، مسیر فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری را برای توسعه و رونق شرکت‌های دانش بنیان و خلاق هموار کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تلاش‌های مجدانه فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و سایر بازیگران زیست‌بوم فناوری و نوآوری را مبارزه‌ای در میدان هجمه تمام عیار دشمنان کشور دانست و گفت: باید بدانیم با دشمنان این مرز و بوم، در یک مبارزه تمام عیار هستیم و برای موفقیت در این مبارزه، می باید در این عرصه جنگاورانی داشفته باشیم که با نوآوری‌های خود، کشور را از آسیب‌های احتمالی مصون و پیروز میدان کنند.

به گفته ستاری، اقتصاد دانش بنیان احیا و توسعه یک فرهنگ پسندیده است؛ فرهنگی که شغلی می‌آفریند، چراغ خانه ای را روشن می‌کند و به سفره‌ای رونق می‌بخشد، ضمن آن که به حل مشکلات جامعه کمک می کند. همه ما باید در سالی که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر دانش بنیان شدن تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دارند، بر رونق این زیست بوم اهتمام ویژه داشته باشند.

حمایت از تولیدات و محصولات دانش‌بنیان و خلاق

حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حمایت از تولیدات دانش بنیان و محصولات خلاق، بدون تصدی‌گری و تخصیص بخشی از سود شرکت‌ها به توسعه این شرکت‌ها گفت: در حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق، به دور از نگاه سوداگرانه هزینه می کنیم و ریسک هزینه در رشد این شرکت‌ها را می‌پذیریم. چراکه سرمایه‌گذاری در این حوزه، نه تنها ضررآفرین نیست، بلکه زمینه ساز کسب تجربه است. باید بخش خصوصی را به این شکل، ترغیب و هدایت کنیم به طوری‌که دست کم بخشی از سرمایه گذاری‌هایشان را در اقتصاد دانش بنیان و صنایع صرف کنند تا آینده و اقتدار و عزت کشورمان تصمین شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ظرفیت استان خراسان رضوی برای رشد و رونق شرکت‌های خلاق گفت: این استان با ظرفیت‌های ارزشمند دینی، قرآنی، فرهنگی و علوم انسانی می‌تواند با استفاده از شرکت‌های خلاق و صنایع نرم و فرهنگی ترویج پید کند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با تاکید بر به کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود در حمایت و صیانت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: هر کس در حد بضاعت خودش باید در این عرصه سرمایه‌گذاری و از هیچ تلاش و حمایتی فروگذار نکند. باید باور داشته باشیم که در این عرصه کار، نشد ندارد.

مبارزه با رویکرد سودجویی و سوداگری به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

تولیت آستان قدس رضوی، با اشاره به ضرورت اصلاح رویکرد واردات و سوداگری به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: برخی از واردکننندگان یا دلالان، سودهای کلانی از این راه به دست می آورند و بدون در نظر گرفتن صلاح مردم، در پی منفعت خود هستند. فعالان حوزه دانش بنیان باید با تولیدات خودشان در مقابل این افراد، که سرمایه‌ها مادی و معنوی و نخبگانی کشور را به هدر می‌دهند ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: این مسیر توامان سخت و هموار است. رهبر انقلاب با همه وجود از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و مبارزان این میدان، حمایت می کنند؛ خوشبختانه سایر بخش ها از جمله سران قوا نیز همراه این شرکت‌ها هستند. البته که دیوارهای ایجادشده توسط سوداگران بسیار مستحکم است و برای حفظ سودهای بادآورده و استمرار این روند، دست به هرکاری می‌زنند و از نفوذ برخوردارند، اما فعالان دانش بنیان و خلاق که به اشتغال و اعتلای جامعه و عزت جامعه کمک می کنند، باید در این راه ایستادگی داشته باشند و با حمایت و لطف باری تعالی در این مسیر موفق خواهند شد.

اقدام مقدس و دینی فعالیت دانش‌بنیان و خلاق

تولیت آستان قدس رضوی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خلاق را اقداماتی مقدس و در راستای تعالی جامعه دانست و افزود: عالیت های دانش بنیان با ارزش آفرینی و اشتغالی که ایجاد می کنند، سد راهدبسیاری از عارضه ها و ناهنجاری های اجتماعی می شوند و به این تعبیر، کار آنان عملی مقدس است و باید فعالان دانش بنیان با وضو بر سر کار خود حاضر شوند.

حجت الاسلام والملسلمین مروی ادامه داد: نخبگان، فناوران و استعدادهای درخشان در کشور خودشان برای تولید دانش بنیان تلاش می کنند و سختی های زیادی هم در مسیر آنان وجود دارد اما با این وجود صبوری و استقامت می کنند مایه وجد و مباهات است. دستاوردهای علمی شرکت های دانش بنیان و حمایت از این جوانان، کم تر از حضور در مساجد و عبادت نیست.

مشی دانش‌بنیانی امیرالمؤمنین(ع)

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که دشمنان اسلام و ایران، همواره درصدد بوده اند تا ساحت دین، عبادت و معنویت را از ساحت اقتصاد، علن و فناوری جدا نشان دهند، افزود:  متاسفانه با این مبارزه فکری، توانسته اند راه را برای حضور استعمارگرانه خودشان هموار کنند. دشمنان اسلام و ایران در صدد هستند اندیشه‌ها را در جهت رویکردهای خودشان بسازند و وقتی افکار در جهت خواست آن‌ها قرار گرفت، تصرف یک جامعه برای آنان کار دشواری نخواهد بود. سلطه و استعمار دشمن همواره نظامی نیست و با حمله فکری، رویکردی و فرهنگی برای جدا ساختن ساحت علم و اقتصاد از دین، با هزینه ای اندک برای خودشان و هزینه‌های گزاف برای ملت ها، به اهداف شومشان رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با با بیان این‌که امیر‌المومنین حضرت علی علیه السلام خود یک فعال دانش‌بنیان به گواه تاریخ و به روایت آن زمان بود، عنوان کرد: تاریخ، به روشنی گواه این رویکرد مولای متقیان است. ‌نخلستان‌های متعدد، قنات های پرشمار و چاه‌های سرشار از آبی که حضرت امیرالمومنین به وجود آورد، نمونه‌هایی بارز و اعلا از رویکرد دانش بنیانی ایشان است؛ این در حالی است که دشمنان، سعی در این دارند که تصویری خلاف واقع را از دین و معنویت برجسته کنند.

وی با بیان این‌که از دیدگاه اسلام نیز فعالیت اقتصادی و علمی عملی مقدس و شایسته اجر معنوی است، ادامه داد: اگر ایجاد نخلستان ها بیهوده و صرفا مادی و دون بود، مولای متقیان عمر خود را صرف این کار نمی کرد. اگر مولای متقیان، حاصل این زمین‌های آبادشده را برای خود نگاه می‌داشت، ثروتمندترین فرد عرب زمانه خود بود، اما ایشان به این اموال احتیاج نداشت و آن را در راه رضای خدا صرف مس کرد اما نفس کار ایشان بود که بر آن تاکید داشتند و ایده را به فعلیت می‌رساندند.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: اگر در حوزه‌های راهبردی اقتصاد دانش و فناوری به بیگانگان محتاج نباشیم، آنان نیز بر ما سلطه ای نخواهند داشت و فعالانی که به مقدار و هر حدی تلاش می کنند تا کشور را از خارجی‌ها بی نیاز کنند به نص قرآن و آیه شریفه  « و منْ یتّق اللّه یجْعلْ له مخْرجا و یرْزقْه منْ حیْث لا یحْتسب و منْ یتوکّلْ على اللّه فهو حسْبه إنّ اللّه بالغ أمْره قدْ جعل اللّه لکلّ شیْ‏ءٍ قدْرا» عمل کرده‌اند.

وی افزود: مقام‌معظم رهبری بیش از یک دهه است در شعار سال، مسیر حرکت کشور را در اقتصاد و تولید مطرح کرده اند که نشان می دهد شان اقتصاد و فناوری و تولید، هم شان عبادت است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی، با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در خصوص توجه کالای ایران ساخت گفت: دشمن فرهنگی را در جامعه نهادینه کند که جامعه نسبت به کالای ایرانی دیدگاهی منفی داشته باشد و برای تثبیت این رویکرد تلاش های بسیاری صورت داده است. از سویی دیگر کسانی که تولیدگر بوده اما جنس نامرغوب تولید می کنند نیز به سلطه این استعمار کمک می کنند.

 

اشتراک گذاری: