Skip to content

برگزاری اولین رویداد زنجیره ارزش سیلیکون و مشتقات آن

در اولین رویداد زنجیره ارزش سیلیکون و مشتقات آن، با حضور ۴۰ مجموعه صنعتی و تحقیقاتی و با مشارکت برخی نهادهای دولتی، کانون زنجیره ارزش سیلیکون و مشتقات آن راه‌اندازی شد.

سیلیکون و مشتقات آن نقش تعیین کننده‌ای در بومی‌سازی صنایع کشور دارد و تکمیل زنجیره صنایع آن از ضروریات کشور است. چرا که این ماده و مشتقاتش، مواد اولیه بیش از ۷ صنعت مادر را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأمین می‌کند. انجام هر مرحله از آن، از وابستگی به خارج کاسته و جایگزین خام فروشی می‌شود. در نتیجه صادرات غیرنفتی افزایش می‌یابد.

با توجه به وجود منابع عظیم سیلیس در کشور و همچنین قیمت مناسب انرژی، ایران می‌تواند به عنوان یک تولیدکننده اصلی در این عرصه ایفای نقش کند. مزیت نسبی این مواد سیلیکونی به قدری است که می‌تواند در ساخت برخی از مصنوعات جایگزین مواد پلیمری شود. این اتفاق، ارزش افزوده بالایی را نیز ایجاد کند. زنجیره صنایع سیلیکون و مشتقات آن شامل حوزه‌های صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، فوتونیک و میکرو فوتونیک، صنایع برق خورشیدی، صنایع شیمیایی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و صنایع اپتیک کشور می‌شود.

با توجه به اهمیت نقش سیلیکون در صنعت، این مجموعه‌ها تصمیم گرفتند تا با همکاری و تشکیل کانونی مشترک در این زمینه فعالیت داشته باشند.به طوری که تعداد آنها در جلسه اول هیئت مؤسس کانون زنجیره ارزش سیلیکون به ۱۶ مجموعه می‌رسید و در کمتر از یک ماه تعداد آنها به بیش از ۴۰ مجموعه افزایش یافت.

اولین نمایشگاه اختصاصی صنعت سیلیکون و مشتقات آن، در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از دیگر برنامه‌های این رویداد بود. انعقاد ۵ تفاهم‌نامه و یادداشت همکاری بین نهادهای مختلف در حاشیه نمایشگاه از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد بود.

 

اشتراک گذاری: