Skip to content

بررسی فرصت های صادراتی کشور افغانستان

فرصت‌های اقتصادی کشور افغانستان در حوزه صادرات باحضور کارشناس اقتصادی سرکنسولگری ایران در هرات، دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان، مشاور تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان، نمایندگان تعدادی از شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی و بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان استان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، نشست «معرفی فرصت های اقتصادی افغانستان» با حضور نمایندگانی از شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی اعم از داروسازی ثامن، شرکت آرد قدس رضوی و ۲۰ شرکت دانش بنیان استان توسط کمیسیون تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد.

کارشناس اقتصادی سرکنسولگری ایران در هرات، در این نشست به شرایط کنونی کشور افغانستان و امنیت این کشور اشاره کرد و گفت: ۲۴ مردادماه سال ۱۴۰۰ طالبان کشور افغانستان را تحویل گرفت و اتفاقات بسیاری طی این دو سال در حوزه اقتصادی و تجارت با این کشور رخ داد. نخستین موضوع مهم در این کشورمسئله امنیت است که در واقع افغانستان امروز با افغانستان دو سال گذشته بسیار متفاوت است و خوشبختانه به لحاظ امنیتی شرایط این کشور بهتر شده است.

مجید الهی یکی از ویژگی‌های دوره جدید حاکمیت در افغانستان را حمایت از تولید ملی ذکر کرد و افزود: حمایت از تولید ملی، سیاست اصولی حکومت امارت اسلامی است، دوره جمهوریت و پیش از حاکمیت امارت اسلامی فساد بسیار بود و گمرکات نظم و انضباط خاصی نداشت اما در دوره فعلی گمرکات کاملا کنترل شده به طوریکه نیمی از درآمد دولت افغانستان بر اساس گمرکات است از همین رو، عوارض گمرکات طی دو سال اخیر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: متاسفانه بازار داروی انسانی در این کشور در دست کشورهای هند و پاکستان است و جا دارد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه و همچنین داروهای دامی ورود پیدا کنند.

کارشناس اقتصادی سرکنسولگری ایران در هرات با اشاره به سرمایه‌گذاری و صادرات محصولاتی همچون کود شیمیایی، خوراک دام، کیت‌های آزمایشگاهی  و… به این کشور گفت: حمایت طالبان از تولید ملی سبب شده است امروز این کشور تشنه محصولات واسطه‌ای و محصولاتی که به تولید نهایی منجر می‌‌شود، باشد.

وی خاطر نشان کرد: کارخانجات کشور افغانستان نیازمند کمک، بهره وری، اتوماسیون، صنایع ماشینی و.. است و  باید شرکت‌های دانش بنیان از شهرک صنعتی هرات و کابل بازدید به عمل بیاورند و با ظرفیت‌های این شهرک آشنا شوند.

الهی ادامه داد:  ۷۰ درصد درآمد کشور افغانستان بر پایه کشاورزی است، از همین رو شرکت‌های این رسته، می‌توانند در حوزه کشاورزی در این کشور موفق عمل کنند.

توجه شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان

در ادامه این نشست، دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان به توجه شرکت‌های دانش‌بنیان به افزایش سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان تاکید و به فرصت‌های اقتصادی در کشور افغانستان و شفافیت مالی در دوره حکومت جدید امارت اسلامی اشاره کرد.

وهاب کوهستانی گفت: خوشبختانه شفافیت گمرکی در این کشور افزایش یافته است و بیشترین تجارت‌ها در افغانستان سوخت و مواد نفتی و بعد از آن به ترتیب کالاهایی همچون مواد پلاستیکی، لبنیات، تخم مرغ، چدن، اهن و فولاد و محصولات آلی و معدنی است.

وی تصریح کرد: مرکز سرمایه افغانستان شهر قندهار است، از همین رو امکان سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در این شهر وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه‌های مختلف در این کشور فعالیت کنند.

 

اهمیت حضور مستقیم در کشور افغانستان و کسب اطلاعات از بازار این کشور

مشاور تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ضعف ما عدم اطلاعات کافی و حضور در این کشور است، تصریح کرد: به دلیل وجود همین ضعف، کشورهای هند و پاکستان بیشتر در این کشور حضور داشته و بازار را در دست گرفته‌اند لذا حضور مستقیم در کشور افغانستان و کسب اطلاعات از بازار این کشور لازم و ضروری است.

به گفته عباس حقیقی، در دوره جدید حکومت جدید در افغانستان، امنیت و احترام به ایرانیان بیشتر شده است و مشکلاتی که در دوره گذشته بود دیگر وجود ندارد و صادرات کشور ما با توجه به مواضعی که در گمرک افغانستان وضع شده، کمتر شده است. وی با بیان اینکه درآمد تولیدکنندگان در این دو سال نسبت به بیست سال گذشته بسیار متفاوت بوده است، گفت: در دوره جدید حکومت افغانستان، از تولید ملی حمایت ویژه‌ای می‌شود و از همین رو تولید در این کشور افزایش داشته است.

حقیقی ادامه داد: در غرب افغانستان مشکل بی آبی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه آب، بحث آبیاری و روش‌های آن، ذخیره آب، آموزش‌هایی در این خصوص و… در این کشور فعالیت کنند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حوزه بسته‌بندی که یکی از بهترین بازارهای کاری در این کشور است، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان سازی، مشاوره در زیبا سازی فضای شهری، انرژی که اولویت افغانستان است بازار این کشور را در دست بگیرند.

شایان ذکر است، سال گذشته نیز کمیسیون تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، طی همکاری با سازمان توسعه تجارت کشور، نشست بررسی فرصت‌های تجاری در آفریقا را ویژه شرکت‌های دانش بنیان استان برگزار کرد به طوریکه شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در جلسه توانستند ارتباطات خوبی با فعالان اقتصادی و تجاری آفریقا برقرار کنند.

 

نشست افغانستاننشست افغانستان

اشتراک گذاری: