Skip to content

جریان یک نوآوری؛ تولید نمونه‌های داخلی تجهیزات پزشکی

شرکت فناوری نوین سلامت اردیبهشت، یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه پزشکی فعالیت دارد و نمونه داخلی محصولات مورد نیاز را تولید می‌کند. این شرکت با حمایت و پشتیبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی موفق به ساخت دو دستگاه کاربردی شده و توانسته این دستگاه ها را به طرح کلان ملی تبدیل کند.
وسایل و دستگاه‌های خارجی زیادی در زمینه‌های مختلف به خصوص در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارند که به کشور وارد می‌شوند و هزینه‌های کلانی را به خود اختصاص می‌دهد. در این میان افراد نخبه و شرکت‌های دانش بنیانی هستند که با تلاش و کوشش فراوان با توجه به نیاز جامعه دست به تولید نمونه‌های داخلی محصولات می‌زنند و ارز بری را کاهش می‌دهند.
عبدالرضا اسرار؛ مدیرعامل شرکت فناوری نوین سلامت که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌پذیر آستان قدس رضوی است، به نحوه شروع کار اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه را در زمینه لاپاراسکوپی شروع کردیم و در سال ۹۵ موفق شدیم مجوز و استاندار های لازم را بگیریم.

تولید محصول مشابه با تفاوت‌های بیشتر

او به این محصول دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: سیستم لاپاراسکوپی که پیش‌تر تولید شده بود عمدتاً مربوط به عمل‌های جراحی داخل شکم بود ولی دستگاه دیگری به اسم اندوسکوپ‌های انعطاف‌پذیر که تقریبا کار مشابه همان را انجام می‌داد و برای دیدن داخل بدن بود -با این تفاوت که در آن از شفت انعطاف‌پذیر استفاده شده و در قسمت‌های مختلف بدن از جمله قسمت بالایی و پایینی سیستم گوارش، مجاری تنفسی، مجاری ادراری و غیره استفاده می‌شود- را تولید کردیم.

بومی‌سازی دستگاه پزشکی

اسرار در ادامه به هدف و ایده انجام این کار پرداخت و توضیح داد: این محصول به دلیل اینکه فلزات انعطاف‌پذیر دارد، معمولا زیاد دچار خرابی می‌شود و از طرف دیگر ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارد و تعمیرات و استهلاک زمان‌بر و پرهزینه‌ای را شامل می‌شود. ما با توجه به تجربه قبلی که در این زمینه داشتیم، تصمیم گرفتیم این محصول را بومی‌سازی کنیم که به لطف پرودگار این اتفاق افتاد.

اجرا شدن ایده به عنوان‌ طرح کلان ملی

این فناور همچنین درخصوص ملی شدن این طرح توضیح داد و بیان کرد: این طرح تقریبا در انتهای سال ۹۸ به مرکز طرح‌های کلان ملی ذیل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری معرفی و پس از بررسی، مورد تایید قرار گرفت و به عنوان طرح کلان ملی با مشارکت معاونت علمی اجرا شد.
او ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۰ نیز پس از نمونه‌سازی، دریافت استاندارد‌ها و تست بالینی مجوز و پروانه ساخت دستگاه صادر شد.

محصول دوم نیز ملی شد

اسرار افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ طرح دوم شرکت فناوری نوین سلامت با عنوان «هند‌پیس انسداد عروق» که جزء محصولات کاربردی و پرهزینه است نیز تصویب شد. این طرح در شرکت اجرا شده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. همچنین نمونه‌سازی آن انجام و تعدادی از استاندارد هایش دریافت شده که منتظر هستیم وارد مرحله تست بالینی شویم.

از آغاز تا سرمایه‌گذاری اقتصادی با همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی

اسرار گفت: در ابتدای کار با تیمی متشکل از ۴ نفر، فعالیت‌ها اعم از طراحی، پیگیری، خریدها، ساخت و… را انجام دادیم؛ اما با بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، امکان تهیه ماشین‌آلات و ساخت قطعات را نداشتیم؛ بنابرین قطعات را به صورت برون‌سپاری آماده کردیم. پس از اینکه پروانه تولید گرفته شد با توجه به اینکه طرح هزینه‌بری برای ساخت داشتیم، به فکر جذب سرمایه‌گذار افتادیم و پس از جستجوهای متعدد به شرکت صنایع پیشرفته رضوی رسیدم که به برکت امام رضا(ع) و عنایت آن حضرت، مشارکت پربرکتی را آغاز کردیم و پس از ارتباط توانستیم با سرمایه گذاری این شرکت خط تولید شرکت را راه‌اندازی کنیم و درحال حاضر نیز حدود ۲۰ نفر نیروی کار داریم.
او ادامه داد: عدم حمایت برخی پزشکان از محصولات داخلی یکی از مشکلات ماست. در واقع ما درحال رقابت با شرکت های آمریکایی هستیم که در زمینه تولید این محصول تجربه زیادی دارند و با این وجود، ما با تمام محدودیت‌ها موفق به تولید محصولی شدیم که قرار است با آن‌ها رقابت کند و انتظار داریم از کالای داخلی حمایت شود تا بتوانیم نمونه‌های متنوع و بهتر نمونه داخلی بیشتری را تولید کنیم.

 

اشتراک گذاری: