Skip to content

فرصت دریافت حمایت برای فناوران عرصه زیست فناوری

به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، پنجمین پیش‌رویداد از دومین رویداد دعوت با محوریت «آشنایی با حمایت‌های تولیدی و پژوهشی ستادتوسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، سرپرست گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی و دبیر گروه پژوهش زیرساخت ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق کشور در این وبینار به موضوع «حمایت های پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری در قالب طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری» پرداختند.
دکتر سحر امین‌کار به فعالیت‌های ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق اشاره کرد و تعیین محورهای اولویت‌دار پژوهش کشور، اجرای طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری، دستیابی به ۳ درصد بازار جهانی زیست فناوری (۲۳/۲۵ میلیارد دلار)، و… را برخی از اقدامات این ستاد برشمرد و گفت: ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه‌های مختلف بیوتکنولوژی اعم از سلامت، امنیت غذایی، زراعت و باغبانی، دام و طیور و آبزیان و صنایع غذایی فعالیت دارد که سهم هر حوزه از ارزش افزوده کل پس از ۱۰ سال ۹/۵۱ میلیارد دلار است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این ستاد در راستای تدوین برنامه ملی جهش اقتصاد زیستی سه رویکرد جهش تولید، اقتصاد دانش بنیان و جلوگیری از خروج و سلامت و امنیت غذایی مردم را دبنال می‌کند که در همین راستا در گام نخست با تعیین فهرست اولویت‌ها در هر حوزه با شاخص‌های کاهش ارزبری، ارزآوری و افزایش تاب آوری و همچنین با کارشناسی اولویت‌ها در جلسات با فناوران، نخبگان حوزه زیست فناوری کشور و ارزیابی شرکت‌ها از طریق جلسات، بازدید و بررسی طرح های ارسال شده و برگزاری فراخوان از طریق نهادهای مربوطه به این اهداف جامه عمل پوشانده است.
سرپرست گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری در ادامه اعطای تسهیلات برای توسعه تولید داخل،حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش بنیان فعال در زمینه توسعه مولکول های جدید، اخذ معافیت مالیاتی برای شرکت‌های تولید کننده، تسهیل سرمایه‌گذاری مشترک در جهت هم‌افزایی و توسعه صادرات، مدیریت و اجرای طرح توسعه گروه تولید، تجاری سازی و بازاریابی ستاد توسعه زیست فناوری و.. را برخی از سیاست‌های حمایتی در حوزه زیست فناوری ذکر کرد.
وی تصریح کرد: در سالهای ۹۷ ،۹۸ و ۹۹ فراخوان‌هایی در حوزه سلامت و در سال پایان سال جاری نیز فراخوان هایی در حوزه امنیت غذایی و کشاوری با تاکید بر توسعه فناوری های مرتبط، در حوزه زیست دریا با تاکید بر توسعه فناوری های مرتبط، اجرای مدارهای ژنی غربالگری و…را منتشر خواهد کرد.

فاز پژوهشی تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری

در ادامه این وبینار، دکتر هدایتی، دبیر گروه پژوهش زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری تصریح کرد: در ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی دقیق از سال ۹۴ طرحی با عنوان تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری فاز پژوهشی کلید خورد و در واقع هدف اصلی این طرح این است که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را ماموریت محور کند و ساماندهی و شفاف‌سازی و رصد منابع مالی تخصیصی کشور به حوزه زیست فناری، تمرکز هر دانشگاه بر حل مسائل یا بهره‌گیری از فرصت‌های استانی با استفاده از زیست فناوری، مدیریت یکپارچه توسعه علوم و فناوری زیستی برخی از اهداف این طرح بوده است.
وی همچنین طبقه‌بندی موضوعی، استانی، اتصال به شرکت‌ها، معرفی شتاب‌دهنده‌ها و معرفی حمایت‌های پژوهشی را از نتایج طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری دانست و گفت: کاری که امسال قرار است در تقسیم کار ملی زیست فناوری انجام شود نگاه سیستمی است که اگر بازنگری نداشته باشیم آن سیستم راه را اشتباه رفته است؛ از همین رو نیاز است که این طرح بازنگری شود و با توجه به بازخوردها و درخواست های مکرر شفاهی و کتبی طرح اجرایی شود.

در واقع، با بازنگری در این طرح، تصمیم بر این است که حمایت‌ها هدفمند شوند و از طرح‌های تحقیقاتی، مقالات، نخبگان وظیفه، طرح‌های پسادکتری و نشست های استانی حمایت شود.
به گفته هدایتی، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار این طرح قرار گرفته است و اگر دانشگاهی شتاب‌دهنده تخصصی داشته باشد شبکه‌ای تشکیل می‌دهیم که حمایت‌های لازم انجام شود و زحمات و فعالیت‌های دانشگاهیان در این حوزه با شتاب بهتری رقم بخورد.
لازم به ذکر است، علاقمندان به دریافت حمایت از این ستاد می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را به آدرس www.khedmat.isti.ir ارسال فرمایند.

اشتراک گذاری: