Skip to content

چالش استان خراسان عدم انسجام در امور مرتبط با دانش بنیان‌هاست

رئیس کمیسیون تجاری سازی انجمن شرکتهای دانش‌بنیان خراسان رضوی، چالش استان خراسان را عدم وجود نخ تسبیح در میان نهادها و تشکلهای مرتبط با دانش بنیان‌های استان دانست و گفت: متاسفانه در خصوص شرکت‌های دانش بنیان در استان خراسان رضوی انسجام و هماهنگی کاملی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، دکتر مجتبی بهنام تقدسی در نشست هم‌اندیشی تخصصی که با صاحب‌نظران حوزه دانش‌بنیان به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: شعار سال گذشته، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام نهاده شد و در همین راستا قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری راه‌اندازی شد اما اولا تعداد جلسات کمی این قرارگاه تشکیل شد و مهمتر اینکه هیچ خروجی ملموسی از این قرارگاه شنیده نشد. متاسفانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بازیگران اصلی اقتصادی در شرق کشور و به عنوان نهادی که دارای برترین شرکت سرمایه گذار خطرپذیر در شرق کشور می باشد، به این قرارگاه دعوت نشد و این خود یکی از مصادیق عدم هماهنگی نهادهای استان در حوزه دانش بنیانی است.

وی سازمان برنامه و بودجه را مغز متفکر استان ذکر کرد و افزود: فعالیت‌های بخشی از این سازمان مربوط به بودجه و بخشی دیگر نیز به برنامه‌ریزی اختصاص دارد؛ از همین رو، اگر برنامه ریزی استان توسط افرادی خوش فکر و خلاق و آینده نگر صورت گیرد بسیار می‌تواند تحول ساز و تحول آفرین در استان باشد.

بهنام ادامه داد: در ادارات و سازمان‌ها معظلاتی وجود دارد که اغلب ما از آن بی‌اطلاع هستیم از همین رو باید این معظلات به ما منتقل شود و بویژه در بخش برنامه‌ریزی نقش تشکل‌های خصوصی در سازمان برنامه و بودجه پررنگ شود. وی خاطر نشان کرد: انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نماینده دارد و پیشنهاد می‌شود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز یک نماینده در کمیسیون‌های ذیل انجمن بویژه در کمیسیون تجاری سازی که رکن اصلی در توسعه شرکتهای دانش بنیان به حساب می آید، داشته باشد تا فضا را از نزدیک درک کرده و مشکلات را بررسی و حل و فصل نمایند.

 

ظرفیت مناسب دانش بنیانی موجود در خراسان رضوی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه دغدغه ما در حوزه‌ دانش بنیان است، گفت: بیش از یک دهه است که کشور ما وارد تحریم شده و خیلی از معضلات تحریم ما که می‌توانست کشور را زمین‌گیر کند در حوزه شرکتهای دانش بنیان حل شد.

 سید جمال‌الدین حسینی با بیان اینکه این تصمیم کلان و استراتژیک کشور در اوایل دهه ۸۰ گرفته شد و به سمت دانش‌بنیانی حرکت کرد، ادامه داد: درواقع اگراقتصادی بخواهد شکوفا شود باید به حوزه نخبگانی توجه کرد. وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در استان خراسان مشاهده می‌شود و اگر بخواهیم چند محور توسعه را معرفی کنیم حوزه دانش‌بنیان یکی از آنهاست و نمی‌شود آن را ندیده گرفت و پنهان کرد. اقتصاد خراسان مبتنی بر صنایع بزرگ شکل نگرفته است و شرکت‌های کوچک و متوسط در این استان بیشتر فعال هستند، از همین رو، این فرصت خوبی است که برای اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند اهمیت داشته باشد.

وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نقش طرح و برنامه‌ای خود را باید پر رنگ کند اما بضاعت سازمانی ما اندک است و نمی‌توانیم به داشته‌های داخلی خود تکیه کنیم، از همین رو تمامی بخش‌های مختلف دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که کار عملیاتی و فکری انجام می‌دهند باید در منظومه ایجاد فکر و اندیشه این سازمان نقش ایفا کنند. به گفته دکتر حسینی، نهادهای دولتی استان باید نقش تسهیل‌گری و نظارتی خود را به درستی ایفا کرده و این نقش در سازمان برنامه ریزی و بودجه با ابزار بودجه اتفاق می افتد.

اشتراک گذاری: