Skip to content

وبینار «عبور شرکت‌های نوپا از دره مرگ»

طی همکاری شرکت صنایع پیشرفته رضوی و ستاد اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، چهارمین پیش رویداد از دومین رویداد دعوت با محوریت عبور شرکت های نوپا از دره مرگ برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، کارشناس ارشد ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی در این جلسه که سوم آبان ماه به صورت وبینار برگزار شد، گفت: این ستاد ماموریت دارد در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه و مساعدت با آن‌ها از مرحله تولید اولیه تا صادرات و ایجاد ارتباط بین صاحبان فناوری و سرمایه اقدامات حمایتی را انجام دهد.
دکتر رحم‌جو در پاسخ به این سوالات که این بستر تا چه میزان برای ورود فناوران جذاب است و چرا این ظرفیت بزرگ، تبدیل به یک فرصت بزرگ فناورانه نشده است، با مرور خدمات ستاد، به تجربیات شرکت‌های مختلف برای عبور از دره مرگ در چرخه عمر کسب و کارهایشان پرداخت و گفت: بازار بی‌رحم است مگر اینکه تاب‌آفرینی داشته باشیم و با ارئه ایده و تولید محصول ثروت‌آوری کنیم.
او افزود: فروش محصولات تنها راه جذب سرمایه است که می‌توان به صورت درازمدت ضمن ایجاد اعتمادآفرینی، تمام نیازهای واحد فناوری را تامین کرد.

البته تسهیلات می‌تواند کمک‌کننده باشد اما اگر قصد این باشد که به عنوان تنها راه به آن تکیه کرد و بازپرداخت را در نظر نگرفت به یک بدهکار بازنشسته تبدیل می‌شویم و برای بازپرداخت وام دچار مشکل خواهیم شد.
کارشناس ارشد ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه اگر فروش خوبی نداشته باشیم، جذب سرمایه و سرمایه‌گذار هم نداریم، گفت: در این صورت ممکن است حتی بعد از سودآوری باعث ورشکستگی شرکت شود و تجربه ناخوشایندی برای سرمایه‌گذار باشد.
او در ادامه خاصر نشان کرد: اگر زندگی یک محصول را در نظر بگیریم به دو دوره تقسیم می‌شود؛ نخست دوره‌ای که مبتنی بر تکنولوژی جذب دانش، خلق ایده و پژوهش و تحقیقات است و دوره دوم که مبتنی بر تولید و تجاری‌سازی است.
رحم‌جو با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا به ضرورت، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با عنوان جدید توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را با هدف ارائه خدماتی همچون مشاوره، کمک به تامین سرمایه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار داد.
او ادامه داد: مشاوره در این ستاد به این شکل است که فرد یا صاحب شرکت و ایده‌ای به صورت حقوقی و یا حقیقی دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، اطلاعات دقیقی را به آنان ارائه می‌دهد.
کارشناس ارشد ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی به فعالیت های این ستاد اشاره کرد و گفت: در این ستاد شرکت‌ها خود را در محک ارزیابی قرار می‌دهند و از سایر شرکت‌ها متمایز می‌شوند. در واقع، در حال حاضر این ستاد به‌عنوان ارزیاب تخصصی گیاهان دارویی و محصولات طبیعی در حوزه شرکت‌های خلاق در حال فعالیت است.

حمایت از شرکت‌های خلاق

او یادآور شد یکی دیگر از خدمات این ستاد، توسعه شرکت‌های خلاق است؛ در همین راستا، به موازات مشکلات شرکت‌ها در دانش‌بنیان شدن که یکی از آن‌ها تایید نشدن فناوری آنان است، ستاد از آنان حمایت می‌کنند تا به سطح دانش‌بنیان برسند.
رحم‌جو، ارائه خدمات متنوع مادی، اجرایی و آموزشی از شرکت‌های دانش‌‎بنیان را از دیگر محورهای این ستاد برشمرد و افزود: ستاد مذکور علاوه‌بر ارزیابی در صورت عدم دسترسی به نهاد خدمت‌دهنده، شرکت‌ها را هدایت می‌کند تا ضمن ارائه معرفی‌نامه بهره‌مندی از خدمات برای آن‌ها تسهیل شود و خانه‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌ها کمک می‌کنند تا با طی کردن فرایند اداری ایده‌ها به بازار برسند.

دریافت سیب سلامت برای کمک به تسهیلات و تجاری سازی محصولات

او در ادامه به جزئیات دریافت سیب سلامت برای کمک به تسهیلات و تجاری‌سازی محصولات اشاره کرد و گفت: ما از شرکت‌ها حمایت کردیم تا بتوانند با همکاری مشترک و سه‌جانبه‌ با سازمان غذا و دارو محصولاتشان را به بازار عرضه کنند و مجوز محصولات را اخذ کنند.
کارشناس ارشد ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی از خدمات دیگری که برای تسهیلات در اختیار ستاد قرار گرفته است، خبر داد و افزود: ما از شرکت‌هایی که در حوزه محصولات استراتژیک قرار گرفتند برای نمونه شرکت‌های فعال در حوزه زعفران، از کشت این محصول، پیاز زعفران گرفته تا ماشین‌آلات فرآوری، خشک کردن محصول، تامین مواد اولیه و عصاره‌های مختلف زعفران و… حمایت کردیم‌.
او محور دیگر فعالیت این ستاد را انجام پروژه‌های ملی دانست که نیاز به سرمایه بسیاری دارد و گفت: برای این موارد، سامانه خدمتی در نظر گرفتیم که پس از ثبت نام و تکمیل فایل توسط شرکت‌ها، به صورت عادی مورد بازدید اولیه قرار می‌گیرد و در نهایت به شورای اصلی ستاد ارجاع داده می‌شوند.

اشتراک گذاری: