Skip to content

آغاز رسمی فعالیت کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته

اولین جلسه کمیته استارتاپ‌‌ها و صنایع پیشرفته به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار و فعالیت آن به طور رسمی آغاز گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، اولین جلسه کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته با حضور فعالین عرصه نوآوری و فناوری و مقامات دولتی برگزار گردید و در آن خط‌مشی و اهداف این کمیته معین گشت.

در ابتدای این جلسه، محسن خنداندل؛ ریاست کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی حضور فعالین عرصه نوآوری در این کمیته را اتفاقی ارزشمند خواند و بیان کرد: علی رغم شرایط نامناسب فعلی اقتصاد جامعه به ویژه در بخش خصوصی، تشکیل چنین کمیته‌ای با حضور چنین افرادی، قطعا می‌تواند اتفاقات خوب و موثری را رقم بزند چراکه این افراد از مهره‌های اصلی و موثر در حوزه کارآفرینی، استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته هستند.

وی افزود: نرخ فزاینده تورم، بیکاری و رکود موجود در چرخه‌های تولید و خدمات فنی و مهندسی مبیّن این شرایط نامساعد است اما ما باید تلاش کنیم و با استفاده از حضور ارزشمند افراد حاضر در این جلسه در جهت رشد و توسعه و ایفای نقش موثر در حوزه تخصصی خود گام برداریم.

در ادامه، مجتبی بهنام تقدسی؛ ریاست کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته تشریح کرد: یکی از مسائل شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی علی‌رغم ظرفیت‌های موجود، عدم ارتباط موثر با اکوسیستم نوآوری و استارتاپی استان است. متاسفانه این شرکت‌ها اطلاع چندانی از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان ندارند. از طرفی، شرکت‌های استارتاپی هم نسبت به نیازهای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و عمرانی آگاهی لازم را ندارند. از این رو تصمیم گرفتیم کمیته‌ای با عنوان « استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته » ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و عمران اتاق بازرگانی ایجاد کنیم تا بتوانیم ارتباط پررنگی را بین این دو گروه ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مخاطب خاص این کمیته یعنی شرکت‌های فنی، مهندسی، عمرانی و مشاوره‌ای و همچنین اکوسیستم نوآوری شهر به عنوان جامعه هدف آن، موازی‌کاری با سایر تشکل‌های فعال در حوزه دانش‌بنیانی و نوآوری نداشته و در یک مسیر معین قدم برمی‌داریم.

 

توانمندی بخش خصوصی در حل مسائل موجود

بهنام تبیین کرد: برای حل مشکلات موجود، نمی‌توان منتظر اقدامات بخش دولتی ماند بلکه بخش خصوصی می‌تواند با ایجاد شناخت نسبت به تمام ظرفیت‌های داخلی موجود و بهره‌مندی از آن‌ها، بسیاری از مسائل را حل کند. البته در مواردی که نیاز به اصلاح ماده قانونی باشد حتما پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد اما منوط کردن تمام اقدامات به فعالیت‌های نهادهای دولتی و بالادستی، یک اشتباه راهبردی است.

رییس کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته تاکید کرد: امیدواریم در این کمیته با تعریف چند اقدام مشخص از جمله ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع، توانمندسازی شرکت‌های استارتاپی و مدیران آنها جهت ورود به بازار، میانجی‌گری در بازار بین دو گروه شرکت‌های فنی و مهندسی و استارتاپ‌ها، بتوانیم گامی موثر در پیشبرد شرکت‌های فنی و مهندسی و استارتاپ‌ها برداریم.

افراد حاضر در جلسه، ضمن  بیان پیشنهادات خود در رابطه اهداف و ماموریت‌های کمیته مذکور، مواردی همچون توانمندسازی استارتاپ‌ها در حوزه‌های شخصیت‌شناسی و مهارت‌های نرم، تعیین دامنه مشخصی از جامعه هدف، تهیه بانک اطلاعاتی، تعیین شاخصه‌های ارزیابی و شناسایی توانمندی‌های استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌های موجود، ایفای نقش موثر در فضای آموزشی مدیران این حوزه، پرداخت به مباحث تجاری و صادرات محصولات فناورانه، ایجاد زمینه بهره‌مندی شرکت‌های بزرگ از مقوله نوآوری باز، ترویج فرهنگ دانش‌بنیانی و ادبیات استارتاپی در جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی به عنوان بذرهای استارتاپی آینده و… به عنوان اهم فعالیت‌های قابل اجرا توسط کمیته استارتاپ‌ها و صنایع پیشرفته مطرح نمودند.

شایان ذکر است کمیته استارتاپ‌‌ها و صنایع پیشرفته با هدف تقویت جایگاه نوآوری و فناوری در شرکت‌های فنی و مهندسی و ایجاد ارتباط بیشتر و موثر مابین استارتاپ‌ها با شرکت‌ها و صنایع بزرگ، ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی شکل گرفته است.

اشتراک گذاری: