Skip to content

گامی رو به جلو در صنعت ریزالکترونیک؛
تکمیل زنجیره ارزش سیلیکون در کشور

گسترش ظرفیت نیروی انسانی در صنعت میکروالکترونیک در کنار نیاز کشور به تامین قطعات الکترونیک در بخش‌های مختلف صنعتی از قبیل مخابرات، صنعت لوازم خانگی، خودرو، سلامت و صنعت دفاعی، باعث شده است که در سه دهه اخیر وزارتخانه‌های صمت، دفاع و در یک دهه اخیر معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و وزارت ارتباطات، تلاش‌هایی را به منظور تامین زیر ساخت تولید قطعات الکترونیک در کشور آغاز کنند که هر یک به دلیل تغییرات مدیریتی، ناقص بودن طرح و یا عدم هماهنگی با سایر نهادها به نتایج پر ارزشی منجر نشد و نتوانستند این چالش را به صورت مشترک حل کنند.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، در این راستا کارگروه صنعت میکروالکترونیک معاونت علمی ‌وفناوری ریاست‌جمهوری طی یک سال، از خرداد ۱۴۰۰ تاکنون توانسته است بیش از ده‌ها نفر از متخصصان و بیش از ۶۰ نهاد حاکمیتی، صنعتی و دانشگاهی را برای همکاری مشترک در این حوزه مهم هماهنگ و هم‌راستا کند. این کارگروه تاکنون دو محور فعالیت را در راستای زنجیره ارزش قطعات الکترونیک پر کاربرد و زنجیره ارزش مشتقات سیلیکون در برنامه‌های خود دنبال کرده است.

بر این اساس این کارگروه رویداد ملی “صنعت ریز الکترونیک” را با مشارکت نهادهای متعدد و با هدف نمایش توانمندی و برنامه‌های سال ۱۴۰۱ برخی از نهادهای زیست بوم صنعت ریز الکترونیک، ارائه مطالبات و نیازهای کلان زیست بوم‌های تخصصی همجوار از صنعت نوپای ریز الکترونیک، معرفی برنامه‌های همکاری بین نهادهای تخصصی در این حوزه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان این صنعت برگزار کرد.

با توجه به اینکه کشور ما دارای مزیت نسبی جدی در حوزه سنگ سیلیس است و ما می‌توانیم به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات الکترونیک در دنیا مطرح شویم لذا در حاشیه میز همکاری‌های لشگری و کشوری، کارگروه زنجیره ارزش سیلیکون و مشتقات آن به پیشنهاد شرکت صنایع پیشرفته و با حمایت سایر دوستان تشکیل شد تا بتوان از سنگ سیلیس تا تولید سلول خورشیدی و ادوات نیمه هادی را در این زنجیره در کشور تکمیل کرد.

تفاهم نامه امضا شده در حاشیه این رویداد، نقطه تشکیل کانون هماهنگی صنعت، دانش و بازار زنجیره سیلیکون و مشتقات آن است. امید است تا با هم افزایی بین دانشگاه‌ها و صنایع کشور و ایجاد بازار، این صنعت را توسعه داده و نظر سرمایه‌گذاران به آن جلب شود.

 
اشتراک گذاری: