Skip to content

مشهد، اولین میزبان سلسله رویدادهای «تاثریا»

اولین مرحله از سلسله رویداد‌های ملی «تا ثریا» با هدف حمایت از طرح‌های فناور و نوآور و به‌همت شرکت پیشگامان سپاه امام‌ رضا (ع) و با حمایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، این رویداد با محور اصلی ارائه چالش‌های موجود در صنایع استان به اکوسیستم دانش‌بنیان برای پیدا کردن راه‌حل‌های نوآورانه، و هم‌چنین برقراری ارتباط میان مجموعه‌های دانش‌پایه با سرمایه‌گذاران برگزار شد. شرکت صنایع پیشرفته رضوی در این رویداد به عنوان حامی حضور پیدا کرد و به بررسی طرح‌های ارائه شده در جهت جذب سرمایه‌گذار پرداخت.

عبدا… ارجائی، شهردار مشهد در این رویداد، ابراز کرد: مشهد در مقیاس جهانی یکی از کلان‌شهر‌های جوان به حساب می‌آید. این شهر با جمعیتی نزدیک به سه و نیم میلیونی و پذیرایی از سالانه حدود سی میلیون زائر، عمری کمتر از هزار و ۳۰۰ سال دارد. این عمر در مقایسه با دیگر شهر‌های کهن دنیا، مقدار زیادی نیست و حتی در کشور خودمان هم شهر‌هایی با طول عمر شش هزار سال هم داریم. مشهد شهر جوانی در میان کهن‌شهر‌های دنیاست که مهم‌ترین علت شکل‌گیری و افزایش چشمگیر جمعیت آن بر خلاف بسیاری از شهر‌های دنیا، موقعیت جغرافیایی، صنعت یا سیاست‌های دولتی نبوده است.

وی ادامه داد: این شهر در واقع یک باغ خصوصی بوده است که در مدت هزار و ۳۰۰ سال به یک کلان‌شهر جهانی تبدیل شده است. سرعت جمعیت‌پذیری شهر ما بسیار بیشتر از تمامی کهن‌شهر‌های منطقه است. مهم‌ترین عامل این جمعیت‌پذیری، تنها وجود مضجع منور امام هشتم بوده و باعث رشد پرسرعت و تبدیل مشهد به یکی از کلان‌شهر‌های مهم منطقه شده است.

ارجائی تصریح کرد: به طور کلی هر اتفاقی در تمامی حوزه‌های شهری باید با فلسفه ذاتی آن شهر هماهنگ باشد و زیارت در مشهد فلسفه ذاتی شهر است و تمام فعالیت‌ها باید هم‌راستا با این فلسفه تعریف شود. حرم مطهر رضوی در مشهد منحصر به فضایی که آستان قدس رضوی برای زائران مهیا کرده است نیست. تمام مشهد یک حرم‌شهر است و نسبت فعالیت‌ها در یک شهر زیارتی باید در تمام بخش‌ها با فلسفه ذاتی آن هم‌راستا باشد. در همین زمینه باید از خود بپرسیم که نسبت مختصات بخش‌های مختلف مشهد با فلسفه ذاتی آن به چه صورتی باید باشد؟

رویداد‌های ملی «تا ثریا»

 

اقتصاد دانش‌بنیان کلید حل مسائل کشور

در بخش دیگری از این مراسم،مهدی حقی، مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج عنوان کرد: بنابر فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در ابتدای امسال، مسئله اصلی‌ای که امروز کشور ما با آن روبه‌روست حوزه اقتصاد است. برای حل مسائل اقتصادی ناگزیریم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم. این حوزه به طور کلی با اتصال سه ضلع پشتیبانی، شبکه حل مسئله، و ایده‌ها به یکدیگر قابل تحقق است. پس اگر می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهیم و مسائل کشور را به صورت فناورانه حل کنیم، در ابتدا باید مسائل و خلأ‌های فناورانه کشور را شناسایی کنیم. در گام دوم باید بدانیم که چه سرمایه‌گذاری‌هایی را می‌توان در این حوزه انجام داد و در نهایت هم باید ایده‌های نوآورانه و پاسخ‌های فناورانه موجود در کشور برای حل چالش‌ها را شناسایی کرد. اتصال این سه حوزه به هم، حلقه گمشده اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور است و مجموعه‌هایی مانند سپاه تلاش دارند در این زمینه نقش پیش‌ران را ایفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: این نهاد تلاش دارد تا با تسهیلگری در این زمینه، به دولت در مسیر تحقق مأموریت‌های مختلفش کمک کند. امروز بزرگ‌ترین مأموریتی که بر عهده دولت قرار دارد، عملیاتی کردن اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است. مجموعه پیشگامان به عنوان بازوی اقتصاد دانش‌بنیان مردمی سپاه تلاش دارد به کمک ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری‌های خود و تفاهم‌هایی که با سایر نهاد‌های پشتیبان و سرمایه‌گذار انجام داده است، به تیم‌های فناور و نوآور مردمی در مسیر تجاری‌سازی محصولاتشان و توسعه اشتغال مبتنی بر دانش کمک کند.

در همین زمینه در سال ۹۹ رویدادی متمرکز را برگزار کردیم و امسال بنا داریم تا مجموعه رویداد‌های ملی «تا ثریا» را با همین هدف در تمام استان‌های کشور برگزار کنیم. برگزاری نخستین مرحله این رویداد در کارخانه نوآوری مشهد اولین گام اجرای این برنامه در کشور است و امیدواریم تا انتهای سال و با پای کار آوردن ظرفیت‌های دولت و دیگر نهادها، بتوانیم شاهد شکوفایی اکوسیستم دانش‌بنیان کشور باشیم تا شعار امسال جنبه عملیاتی پیدا کند و بتوانیم ثمرات آن را در اقتصاد و برطرف شدن چالش‌های مختلف کشور ببینیم.

حقی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور به این مسئله برمی‌گردد که در شرایط فعلی، حدود ۷۰ درصد اقتصاد ما از حداکثر ۲۰ درصد از ظرفیت فناوران و حوزه‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کند؛ لذا سعی ما بر این است که در این رویداد‌های استانی، مسائل و چالش‌های صنایع بزرگ هر استان را در معرض تیم‌های فناوری که قابلیت پاسخ‌گویی به آن‌ها را دارند قرار دهیم تا ارتباط بهتری بین این دو بخش برقرار شود. مشهد میزبان اولین گام این رویداد در کشور است و در هفته‌های آینده سایر استان‌ها هم به این مسیر خواهند پیوست.

 

 

 

اشتراک گذاری: