Skip to content

گردهمایی ۱۸۰ شرکت‌ دانش‌بنیان خراسان رضوی

گردهمایی ۱۸۰ شرکت‌ دانش‌بنیان خراسان رضوی به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و استاندار خراسان رضوی با هدف تقویت فضای اکوسیستم دانش‌بنیانی این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی که در ۲۱ مهرماه به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد؛ گفت: تنها جایی که ما می‌توانیم به جهش‌های ۱۰ و ۲۰ برابری برسیم، حوزه‌ دانش‌بنیان است، اگر در این حوزه درست حرکت کنیم اتفاقات بسیار بزرگی رخ می‌دهد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تبدیل شدن موضوع دانش‌بنیان به یک مسئله ارزشمند در کشور، اظهار کرد: ترویج این گفتمان که با پیگیری‌های رهبر معظم انقلاب محقق شد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ترس دشمنان از پیشرفت‌های علمی کشور، افزود: دشمن می‌داند ما در حوزه علم و فناوری می‌توانیم اقتدار پیدا کنیم. تنها جایی که ما می‌توانیم به جهش‌های ۱۰ و ۲۰ برابری برسیم، حوزه‌ دانش‌ بنیان است. اگر در این حوزه درست حرکت کنیم، اتفاقات بسیار بزرگی رخ می‌دهد. این نقطه مزیت ماست. ما نیروی انسانی توانمند، ارزان‌قیمت و مستعدی داریم که اگر به سمت فناوری حرکت کند، اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام بخش‌های کشور تشنه نوآوری اند، عنوان کرد: اگر سوبسیدهای انرژی برداشته و نیروی انسانی به قیمت جهانی محاسبه شود، بسیاری از صنایع ما زیان‌ده خواهند شد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر دانش‌بنیان به پیروزی ختم خواهد شد، بیان کرد: کسی که وارد فعالیت دانش‌بنیانی می‌شود، باید به این مسیر باور داشته باشد. من تجربه راه‌اندازی حداقل ۴۰ شرکت دانش‌ بنیان را دارم. بنابراین کاملا با مسائل این حوزه آشنا ام؛ این کار نیاز به صبوری و مبارزه دارد.

وی تاکید کرد: تمام کسانی که در حوزه‌ دانش‌ بنیان فعالیت می‌کنند، باید اقتصاد دانش‌بنیان را مطالبه کنند. ویژگی انقلاب اسلامی، اتحاد مردم بود. در دوران دفاع مقدس نیز مردم برای تاب‌آوری به یکدیگر کمک می‌کردند. امروز هم‌ اگر می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان بسازیم، باید صبور، مقاوم، یکصدا و مطالبه‌گر باشیم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم یادگیری فرهنگ کار گروهی، بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما در معاونت علمی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که با همکاری یکدیگر، اقدام به ساختن اقتصاد کشور می‌کنند.

فیروزآبادی تاکید کرد اقتصاد دانش‌بنیان وقتی محقق می‌شود که معاونت علمی ریاست جمهوری به نهاد سیاست‌گذار و هماهنگ‌کننده تبدیل شود و از تمام دستگاه‌های کشور برای تحقق این اقتصاد، مطالبه کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که قانون جهش تولید دانش‌بنیان فراهم‌ می‌کند، عنوان کرد: در بخشی از این قانون مطرح شده است که صنایع بزرگ می‌توانند مالیات خود را در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند. این همان ظرفیت بزرگی است که ما به دنبالش هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص مفهوم دانش‌بنیان اظهار کرد: ما باید مفاهیم جدید در این حوزه تعریف کنیم. یک صنعت چند ده هزار میلیارد تومانی مانند خودروسازی، چرا باید به دنبال دانش‌بنیان شدن باشد؟ فقط به خاطر اسم دانش‌بنیان است. ما باید یک صنعت فناوری‌بنیان و نوآوری تعریف کنیم که ضمن دارا بودن قواعد متفاوت، بهره‌مندی‌های چشمگیری داشته باشد و یکی از شرایط احراز شدن به عنوان صنعت نوآور و فناوری‌بنیان، این باشد که حداقل ۳ الی ۴ درصد از گردش مالی آن صنعت، به مسائل دانش‌بنیان اختصاص یابد.

 

آستان قدس رضوی تمام قد حامی مادی و معنوی شرکت‌های دانش بنیان است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تاکیدات و توصیه‌های تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: آستان قدس رضوی تمام قد حامی مادی و معنوی شرکت‌های دانش بنیان و پل ارتباطی میان این شرکت‌ها با دولت است.

مالک رحمتی ضمن اعلام آمادگی برای حمایت این آستان از دانش بنیان‌ها، بر ضرورت اعتماد دولت به این شرکت ها در جهت رونق فعالیت‌هایشان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تمدن بزرگ ایرانی – اسلامی به برکت هجرت تمدن ساز امام رضا(ع) به ایران شکل گرفته است، اظهار کرد: اگر هجرت این امام همام به ایران اتفاق نمی‌افتاد، بدون شک در عصرکنونی از تمدن بزرگ ایرانی- اسلامی نمی‌توانستیم سخن به زبان بیاوریم.

وی از جمله برکات هجرت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به ایران را سرازیرشدن دانشمندان متعدد از ممالک مختلف به سرزمین توس برای بهره‌مندی از مباحث و مناظرات علمی این امام رئوف دانست و افزود: مکتب تشیع، در دوران هجرت امام رضا(ع) به ایران، به بستری مناسب برای رشد تمدن ایرانی- اسلامی بدل شد و بی شک امروز همه ما میراث‌دار این تمدن بزرگ هستیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سابقه تاریخی شکل‌گیری تمدن اسلامی در خراسان به برکت وجود مقدس این امام رئوف(ع) تاکید کرد: معتقدم فعالیت‌های دانش بنیان باید از این خطه رشد و توسعه پیدا کند و چه بسا باید بسیاری از گره‌های موجود در صنایع فعال کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان فعال این استان گره گشایی شود.

بررسی چالش‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی در سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: آستان قدس رضوی هم‌افزایی حداکثری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی خود در سال جاری قرار داده است. پس از نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، آستان قدس رضوی خود را مخاطب فرمایش رهبر معظم انقلاب قرار داد تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.

مجتبی بهنام تقدسی طرح و بررسی چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را رویکرد اصلی سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی عنوان کرد و افزود: شش ماه از نامگذاری سال ۱۴۰۱ می‌گذرد و باید بررسی کنیم در این مسیر چقدر موفق بوده‌ایم.
بهنام تقدسی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری در شرق کشور نمایندگی ندارد و بیشتر تسهیلات دانش‌بنیان‌ها در پایتخت هزینه می‌شود و موضوعات دیگر، بخشی از چالش‌هایی است که در این گردهمایی به آن پرداخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که خراسان رضوی مهد علم و ظرفیت دانش ‌بنیانی در کشور است، گفت: اگرچه ظرفیت نخبگان در شرق کشور بی نظیر است ولی تا جایگاهی که باید برسیم هنوز جای کار وجود دارد.

برخی از بازتاب‌های خبری سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی در سایت‌های خبری: 

آستان نیوز

خبرگزاری مهر

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

آستان نیوز

سایت دانشجویان ایران

خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری فارس

ایران اکونومیست

خبرگزاری نیوزین

سایت دانش‌بنیان

شهرآرا نیوز

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری تابناک

سایت ایسنا

خبرگزاری جوان آنلاین

خبرگزاری خبربان

روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته ی رضوی

اشتراک گذاری: