Skip to content

اولین خروج موفق از سرمایه گذاریهای خطر پذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی با رشد سه برابری سرمایه گذاری اولیه

با توسعه فناوری پهپادی در کشور و کاربرد آن در طیف وسیعی از صنایع، شرکت دانش‌بنیان سیمرغ سها با حمایت آستان قدس رضوی، توانست پهپادهای مختلفی بسازد که نسبت به نمونه خارجی آن دارای صرفه اقتصادی بیشتری است . بیش از سه سال از حمایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی از شرکت دانش‌بنیان سیمرغ سها می‌گذرد و حالا این شرکت دانش بنیان به بلوغ رسیده و با توسعه بازار و افزایش سرعت‌بخشی به روند تجاری‌سازی محصولات هوا فضا، شاهد خروج شرکت صنایع پیشرفته رضوی از این شرکت هستیم.

 

تسهیل‌گری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

 

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی  با اشاره به فعالیت این مجموعه به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌گوید: صنایع پیشرفته رضوی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد. احسان سابقی‌نیاز تصریح می‌کند: در این مدت در راستای ماموریت اصلی شرکت، طرح‌های بسیاری از منظر فنی ،اقتصادی و مالی و… بررسی و از میان آن‌ها، نسبت به سرمایه‌گذاری در ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و شرکت فناورانه اقدام شد. او با بیان این‌که هدف شرکت صنایع پیشرفته رضوی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها کمک به تجاری سازی در عین عدم تصدی‌گری است، تاکید می‌کند: تلاش ما این است کار را به خود فناور بسپاریم، به همین دلیل حداقل سهام ما در این شرکت‌ها ۳۴ درصد و حداکثر ۴۹ درصد است. نقش آستان قدس، تسهیل‌گری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است تا به رشد و بلوغ مد نظر برسند و بتوانند شاخص‌های مالی که از ابتدا برنامه‌ریزی شده را کسب کنند تا به رشد اقتصاد کشور کمک موثری شود.

سابقی نیا در ادامه خاطرنشان می‌کند: شرکت سیمرغ سها اولین شرکتی بود که سرمایه‌گذاری را آغاز کردیم و در حال حاضر پس از ۳ سال و نیم این شرکت به بلوغ رسیده و در حال خروج از آن هستیم. او با بیان این‌که صنایع پیشرفته رضوی به دنبال شرکت‌داری و بقا در واحد‌های دانش‌بنیان نیست، می‌افزاید: بازه زمان حضور ما در این مجموعه‌ها بین سه تا پنج سال است و پس از آن نسبت به فروش سهام خود به فناوران اقدام می‌کنیم و درصورتی که فناوران تمایلی برای خرید سهام نداشته باشند، به سرمایه‌گذار خارجی واگذار می‌کنیم. مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی از رشد سه برابری سرمایه گذاری اولیه در شرکت سیمرغ سها در مدت زمان حمایت آستان قدس از این مجموعه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به طی شدن دوره کسب و کار این شرکت و تمایل فناور برای خرید سهام، صنایع پیشرفته رضوی اکنون نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده است. او ادامه می‌دهد: شرکت صنایع پیشرفته رضوی آمادگی دارد طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را بررسی و در صورت تایید، حمایت خود را از آن مجموعه‌ها آغاز کند تا بتوانیم به سهم خود نقشی در رشد اقتصادی کشور داشته باشیم.

 

ورود به حوزه صنایع غیر نظامی کشور

 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سیمرغ سها به جزئیات بیشتر این همکاری و دستاوردهای آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه از سال ۱۳۹۸ فعالیت رسمی خود را در حوزه هوا فضا با ۴ نفر نیرو آغاز کرد و توانست پهپاد شست‌وشوی آپارتمان‌های مرتفع و اطفای حریق را به عنوان نخستین محصول خود تولید کند.

 محمد مهدی رفیعی در ادامه خاطرنشان می‌کند: اگرچه در چند سال گذشته در صنعت هوا فضا دستاوردهایی در حوزه نظامی حاصل شده است اما با توجه به نیازهای کشور در بخش‌های کشاورزی، نقشه‌برداری، حمل محموله، اطفای حریق و…، ورود به حوزه صنایع غیرنظامی ضروری است. او درباره برخی مزایای پهپادهای غیرنظامی می‌گوید: این پهپادها می‌توانند ماموریت‌هایی که به صورت سنتی انجام می‌شده است را با سرعت، کنترل و کیفیت بهتری انجام دهند و آورده‌های مهمی را به همراه داشته باشند. همچنین موضوعاتی نظیر اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز و رسوب فناوری در صنعت هوافضا در ایران مطرح است که از ابزار و مولفه‌های قدرت ملی محسوب می‌شود.

 

رشد و بالندگی در پرتو حمایت‌های آستان قدس

 

رفیعی با اشاره به تاثیر حمایت‌های شرکت صنایع پیشرفته رضوی از شرکت دانش‌بنیان سیمرغ تصریح می‌کند: این مجموعه نخستین شرکتی بود که مورد حمایت آستان قدس رضوی قرار گرفت و با ارتباطات و تعاملات با این نهاد مقدس، رشد یافت و به بلوغ و بالندگی رسید.او ادامه می‌دهد: سال ۱۳۹۹ که با تعداد نیروی اندک و نداشتن محیط صنعتی، همکاری با صنایع پیشرفته رضوی را آغاز کردیم، تولید بسیار محدودی داشتیم و تنها ۴ محصول را به بازار ارائه می‌کردیم که در حال حاضر این محصولات به ۸ محصول پهپادی افزایش پیدا کرده است.

رفیعی، یکی از برکات مشارکت با شرکت صنایع پیشرفته رضوی را سرعت بخشیدن به کار، تجاری‌سازی محصولات و توسعه تولیدات ذکر می‌کند و حاصل این موفقیت را مفاهمه و درک مشترک از مسئله علم و فناوری و دانش بنیان بودن می‌داند.
افزایش سرمایه و توان و نقدینگی شرکت او با اشاره به حمایت صنایع پیشرفته رضوی از این شرکت در بخش‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تزریق سرمایه و بازارسازی و برندسازی بیان می‌کند: با این حمایت‌ها علاوه‌بر افزایش سرمایه، توان و نقدینگی شرکت افزایش یافت. در حوزه بازارسازی نیز با توجه به نام آستان قدس رضوی و ارتباطاتی که به واسطه الطاف حضرت رضا(ع) شکل گرفته است، نگاه مسئولان و بخش‌های دولتی به شرکت دانش‌بنیان سیمرغ سها مثبت بوده و شاهد توسعه بازار و سرعت‌بخشی به روند تجاری‌سازی محصولات بودیم.

رفیعی می‌افزاید: در حال حاضر شرکت سیمرغ سها  فعالیت خود در حوزه هوافضا گسترش داده و با توسعه سبد محصولات غیرنظامی، اکنون به به یکی از تولیدکنندگان مطرح در حوزه تولید پهپاد شناخته می‌شود.

 

تجهیز پهپادهای آتش نشان

 

 او تجاری‌سازی یکی از محصولات سخت پهپادهای آتش‌نشان به نام شرکت سیمرغ سها را از مهم‌ترین دستاوردهای حمایت شرکت صنایع پیشرفته رضوی عنوان می‌کند و می‌گوید: در همین راستا نیز هم اکنون در حال تجهیز پهپادهای آتش‌نشان منطقه آزاد قشم هستیم.

رفیعی اضافه می‌کند: همکاری با آستان قدس باعث شده نه تنها به مجموعه‌ای نام آشنا در بازار داخل به عنوان تامین‌کننده، تولیدکننده و عرضه‌کننده تبدیل شویم، بلکه فعالیت‌های برون مرزی را آغاز کنیم که در همین راستا در حوزه بازارهای صادراتی با کشورهای مختلفی در حال مذاکره هستیم. او ادامه می‌دهد: اگر صادرات محصولات دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ارزآوری شکل گیرد، علاوه‌بر این‌که شاهد جلوگیری از خروج ارز خواهیم بود ، می‌توانیم با صادرات محصولات دانش‌بنیان ورود ارز به کشور را  هم رقم بزنیم.

اشتراک گذاری: