Skip to content

برگزاری سومین پیش رویداد دعوت با موضوع «سرمایه‌گذاری خطر پذیر در حوزه سلامت»

سومین پیش رویداد از رویداد فناوری‌های حوزه سلامت و درمان با موضوع «سرمایه‌گذاری خطر پذیر در حوزه سلامت» توسط شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، معاون الکترونیک و تجهیزات پزشکی شرکت صنایع پیشرفته رضوی و دبیر دومین رویداد دعوت گفت: موضوع سرمایه گذاری خطرپذیر موضوع جذاب و در اکوسیستم فناورانه و دانش‌بنیان کشور موضوعی با قدمت یک دهه بوده و از موضوعات جدید به شمار می‌رود.

محمد مزیدی در این پیش رویداد که با هدف آشنایی با شیوه‌های تعامل شرکت‌های فعال حوزه سلامت با سرمایه‌گذاران خطر پذیر و معرفی خدمات شرکت صنایع پیشرفته برگزار شد، ابراز کرد: یکی از دغدغه‌های فناوران در تعامل با شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر عدم شناخت و دغدغه نحوه تعامل و مذاکره با این شرکت‌هاست. از همین رو شرکت صنایع پیشرفته رضوی به‌عنوان یک شرکت خطرپذیر و نماینده آستان قدس رضوی در مواجهه با شرکت‌های دانش بنیان در این اکوسیستم فعال است.

وی ادامه داد: مامویت این شرکت، سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف تولید، تجاری‌سازی و فروش سخت افزارها و نرم افزارهای پیشرفته است.

ماموریت پنجگانه شرکت صنایع پیشرفته رضوی

مزیدی ماموریت شرکت صنایع پیشرفته رضوی را در ۵ حوزه فناوری‌های سلامت و درمان، الکترونیک پیشرفته، تجهیزات صنعتی پیشرفته، مواد پیشرفته و نیز هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال دانست و ادامه داد: اگر با شرکت‌های سرمایه گذار خطر پذیر آشنا باشید، همگی حوزه‌های ماموریتی جدید دارند و برخی نیز حوزه‌های متعددی را برای فعالیت خود در حوزه سلامت و درمان برگزیده‌اند.

دبیر دومین رویداد دعوت ادامه داد: در استارتاپ باید محور اصلی فناوری و نوآوری باشند و در واقع سرمایه‌گذار خطر پذیر، شریک فناور می‌شود؛ شریکی که علاوه بر تامین مالی در حوزه‌های مدیریتی در آموزش، توانمندسازی، تجاری‌سازی و بازار سازی نیز به فناور کمک می‌کند.

وی در ادامه به جایگاه سرمایه‌گذار خطر پذیر در چرخه عمر یک شرکت فناور اشاره کرد و افزود: دومین پیش رویداد از دومین رویداد دعوت در حوزه چرخه عمر استارتاپ ها و تامین مالی متناسب با استارتاپ‌ها برگزار شد؛ اگر به چرخه عمرها دقت کرده و تامین مالی پیشنهادی متناسب با چرخه مالی بررسی کنیم به یک دسته بندی می‌رسیم که این دسته بندی را می‌توان برای هر مرحله تغییر داد.

مزیدی با طرح این سوال که چرا شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر به این نتیجه رسیدند که به مراحل اولیه کسب و کار ورود پیدا کنند؟ گفت: درست است که ریسک سرمایه‌گذاری خطر پذیر در مراحل اولیه چرخه عمر بیشتر است اما میزان سرمایه مورد نیاز نیز کمتر است، اگر بتوانیم تشخیص درستی داشته و شرکت مناسبی را انتخاب و سهام آن را در نظر بگیریم، سودآوری بلند مدت تر و ارزش افزوده بیشتری داریم.

به گفته معاون الکترونیک و تجهیزات پزشکی شرکت صنایع پیشرفته رضوی به هر میزان که صبر استراتژیک سرمایه گذار بیشتر باشد می‌تواند به مراحل چرخه عمر ورود پیدا کند، در واقع برخی از سرمایه‌گذاران این قابلیت را دارند که در مراحل بذری ورود پیدا کنند و باصبر کردن به آورده بیشتری دست یابند، اما برخی نیز به دنبال آورده‌های کوتاه مدت هستند.

توجه حوزه سرمایه‌گذاری خطر پذیر به اقتصاد دیجیتال

وی با بیان اینکه حوزه سرمایه‌گذاری خطر پذیر به اقتصاد دیجیتال توجه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: دیجیتالی شدن و اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت بسیار ایفای نقش کرده و اهمیت دارد و سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر خصوصی و تمام بخش‌ها در این حوزه رو به صعود است.

مزیدی در ادامه به توزیع جغرافیایی شرکت‌های سرمایه گذاران خطر پذیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمرکز این شرکت‌ها در تهران بالاست و خراسان رضوی رتبه دوم را در این خصوص داراست.

وی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری خطر پذیر به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم در پروژه تقسیم‌بندی می‌شود. ۹۶ درصد سرمایه گذاران خطرپذیر علاقمند به سود سهام هستند و روی سرمایه‌گذاری ۳ تا ۵ سال کار می‌کنند و در خصوص حوزه سلامت اعم از تجیهزات پزشکی و دارو، کشور ایران بالاترین سرمایه گذاری خطر پذیر را داراست.

سلامت بالاترین میزان سرمایه‌گذاری

مزیدی در پاسخ به اینکه چرا آمار بالاترین میزان سرمایه گذاری خطر پذیر در حوزه سلامت است؟ گفت: یکی از دلایل عمده، به ریشه شرکت و نهاد بالادستی آن بر می‌گردد. معمولا شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر شرکت مستقلی نیستند، شرکت صنایع پیشرفته رضوی نیز صد در صد متعلق به آستان قدس رضوی است وحوزه‌های مامویتی این شرکت، به دلیل رویکردی که دارند و مهم‌ترین آنها مسئولیت اجتماعی است این ماموریت‌ها را دنبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در واقع نهاد بالا دستی و رفتار و فرهنگ این نهاد تعیین می‌کند آن شرکت برای خود چه ماموریت هایی داشته باشد و با توجه به اینکه آستان قدس رضوی در راستای رفع نیازهای کشور قدم برداشته است و یکی از این نیازها در حوزه سلامت است این حوزه برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون الکترونیک و تجهیزات پزشکی شرکت صنایع پیشرفته رضوی در ادامه سخنان خود به حوزه ابر روندها اشاره کرد و در تعریف ساده آن را به موج های بزرگ اقیانوس‌ها ودریاها تشبیه کرد. وی گفت: وقتی موجی می‌آید هیچ چاره‌ای برای دفع آن نداریم؛ روندها موج‌های بزرگی هستند که در دنیا اتفاق می‌افتند و پیرامون خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. فاصله طبقاتی و افزایش این فاصله، پیر شدن و تغییرات جمعیتی، توسعه شهر نشینی، اقتصاد دییجیتال و تغییرات زیست محیطی ۵ ابر روندی هستند که در کوتاه مدت نمی‌توان آنها را حل کرد.

مزیدی اضافه کرد: حوزه سلامت وابستگی عظیمی با این ابرروندها دارد و حوزه پیر شدن تغییرات اقلیمی و شهر نشینی و… به صورت مستقیم و غیر مستقیم سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آیا می‌توانیم جلو روند ابرها را بگیریم و فناوران چه نقشی در این حوزه دارند؟ وی گفت: عمده فناوران در جهت هماهنگ با ابر روندها فعالیت می‌کنند چون کار یک فناور نیست و یک اجماع جهانی می خواهد، متاسفانه یک تا دو ده است که کشور ما با این ابر روندها درگیر هستند و فناوران می توانند برای جبران ابر روندها محصولاتی داشته باشند ما هر چه بتوانیم برای رفع فرد گرایی حرکت کنیم کار مثبتی انجام داده‌ایم.

مزیدی با بیان اینکه مفهوم سلامت مدام در حال توسعه است و فناوران نیز باید خود را با این توسعه تطبیق دهند، افزود: ما باید سطح توانمندی اطلاعات و دانش بیماران را افزایش دهیم که برای رسیدن به این مهم باید به دیجیتالی شدن صنعت سلامت توجه کنیم زیرا دیجیتالی شدن روی سایر ابر روندها تاثیر می‌گذارد.

ارتباط با شرکت‌های مرتبط راهی برای ایجاد کسب و کار

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته و از آغاز تاسیس شرکت صنایع پیشرفته رضوی، این شرکت از ۱۰ شرکت حمایت کرده است، افزود: اگر جدا از تامین مالی قصد سرمایه گذاری دارید و به دنبال راهگشایی برای کسب و کار هستید باید به شبکه های اجتماعی مرتبط با فضای کاری متصل شوید زیرا ضریب نتیجه‌گیری را افزایش می‌دهد و شبکه‌هایی که شما را معرفی می‌کنند، اثرگذار هستند. وی موضوع مهم دیگر در ایجاد کسب و کار را هماهنگی با رسالت سرمایه‌گذار دانست که به عنوان یک پیش فرض و زمینه مطرح می‌شود.

دبیر دومین رویداد دعوت خاطر نشان کرد: در واقع یک تیم موفق ویژگی‌هایی دارد که تنوع تخصص و تجربه، روحیات فردی، داشتن تعامل، مشغولیت‌های فناوران، داشتن صبر، استراتژیک سرمایه گذار، تیم قوی و… از جمله آنهاست. وی گفت: سرمایه‌های شرکت صنایع پیشرفته رضوی مشارکت درتامین مالی و سهام مالی، ضمانت ها، مشارکت فعال در برندیگ و بازار سازی و مشارکت ها در حوزه فنی و… است در واقع ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم.

اشتراک گذاری: