Skip to content

تبیین طراحی فایل ارائه کسب و کار

به همت شرکت صنایع پیشرفته رضوی، ششمین پیش رویداد از رویداد فناوری‌های حوزه سلامت و درمان(دعوت) با موضوع ارائه اثربخش به سرمایه‌گذار؛ طراحی مناسب فایل ارائه کسب و کار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، مدیر شتاب‌دهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی در این پیش رویداد که در قالب وبینار سه‌ساعته برگزار شد، به چگونگی معرفی یک کسب و کار برای جذب سرمایه‌گذار گفت: اولین چیزی که مهم است شخصیت تیمی است که میخواهد آن ایده را اجرایی و عملی کند.کتایون سپهری، ابراز کرد: این مهم است که اعضای یک تیم اختلافات را تبدیل به همفکری و مشارکت کنند و به همدلی و هم‌زبانی برسند زیرا تیمی که اعضای آن بتوانند همدیگر را کامل کنند و مجموعه دانش مهارت و تخصص را داشته باشند، قطعا تیم موفقی است و این امر مهمی است که برای سرمایه‌گذار بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه یک تیم کسب و کار باید به هم زبانی برسد و مربّی‌پذیر باشد، گفت: در گام مهم بعدی معرفی یک کسب و کار برای جذب سرمایه‌گذار، ایده موضوع بسیار بااهمیتی است؛ به این معنی که مسئله و مشکلی را شناسایی کرده و در قدم بعدی راه حل خوبی برای آن ارائه می‌دهیم.

وبینار معرفی یک کسب و کار برای جذب سرمایه‌گذار

نیاز فناور در مواجهه با سرمایه‌گذار

مدیر شتاب‌دهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی با طرح این سوال که چگونه سرمایه‌گذار را انتخاب کنیم؟ به نیاز فناور در مواجهه با سرمایه‌گذار اشاره کرد و گفت: وقتی می‌خواهیم سرمایه‌گذار را انتخاب کنیم نکته کلیدی این است که در قدم اول باید ببینیم که آیا سرمایه‌گذار حوزه تخصصی و تجارت، داد و ستد، شغل، حرفه، کسب و کار ما را می‌شناسد یا خیر؟
وی ادامه داد: در مذاکرات اولیه باید دقت کنیم آیا سرمایه‌گذار تاخیر در بازگشت مبلغ خود را می‌بیند یا خیر و باید بدبینانه و خوش‌بینانه‌ترین برآوردهای فروش را در نظر بگیریم و میانگین گرفته و ضریب بدهیم.

برای رشد و توسعه کسب وکار باید ببینیم کسب و کار به صورت استارتاپی یا غیراستارتاپی تعریف شده است؛ در واقع، این تصمیم و سلیقه ماست که باید به آن توجه داشته باشیم.
سپهری در ادامه خاطر نشان کرد: معمولا سرمایه‌گذار جایی ورود می‌کند که کسب و کار شما از جنس استارتاپ باشد چراکه استارتاپ یک سازمان غیررسمی است که به مدل مقیاس‌پذیر می‌رسد.
وی تصریح کرد: در کسب و کار‌های غیراستارتاپی اگر بخواهیم سود را دو سه برابر کنیم باید ورودی‌ها را به همان نسبت سه برابر کنیم؛ زیرا وروی با خروجی با نسبت مساوی رشد می‌کند اما در استارتاپ‌ها پس از رسیدن به مدل مقیاس‌پذیر، ورودی را باید اضافه کرده تا رشد چند ده برابری را تجربه کنیم.
مدیر شتاب‌دهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی به انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و افزود: این انقلاب، انقلاب تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی، ژنتیک، کلان‌داده‌ها، متاورس‌ها و… است که در کسب و کارها استفاده می‌شود؛ اما ما به سرعت از این انقلاب عبور کردیم و به انقلاب صنعتی پنجم که انسان محور بودن ویژگی بارز آن است رسیدیم.

توجه کسب و کارها به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی

وی تصریح کرد: برای تشکیل یک کسب و کار توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را باید با هم در نظر بگیریم؛ به این معنی که ضمن سود حداکثری سرمایه‌گذاری، رفاه و جامعه کسب و کار در نظر گرفته شود و به حفظ محیط زیست توجه کنیم زیرا پایدار سازی کسب و کار با رشد این گام‌ها میسّر خواهد شد.

پایدار سازی کسب و کار
سپهری ادامه داد: توسعه پایدار این سه رکن را با هم در نظر می‌گیرد و از همین رو باید تا جای ممکن ضایعات نداشته باشیم و اگر ضایعاتی وجود دارد آن را بازیافت کنیم؛ زیرا در کسب و کار پایدار ضمن اینکه سودش را حداکثر می کند به خوبی ازمحیط زیست استفاده کرده و به ارتباطات اجتماعی توجه می‌کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه ارائه معرفی کسب و کار برای سرمایه‌گذار، مدت زمان ۱۰ دقیقه برنامه‌ریزی شده است و از همین رو باید به مدیریت زمان توجه کنیم و از زیاده‌گویی پرهیز کرده و مفید و مختصر به معرفی کسب و کار خود بپردازیم و عنوان زیبایی برای کسب و کار خود انتخاب کرده و خود را با آن معرفی کنیم.
مدیر شتاب‌دهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی ادامه داد: سرمایه‌گذار سه اصل مدل کسب و کار، اعتبارسنجی و طراحی و اجرا را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ارزش پیشنهادی قلب کسب و کارهاست و در کنار مزیت رقابتی با هم مفهوم پیدا می‌کند. در واقع، ارزش پیشنهادی در تقسیم‌بندی مادی، معنوی، عملکردی و اجتماعی قرار می‌گیرد و ارزش پیشنهادی مهم‌ترین عامل کسب و کار از زوایه نگاه مشتری است.

مزیت رقابتی کسب و کارها
وی با اشاره به ارزیابی رقبا در کسب و کار و تولید محصول گفت: نکته مهم اینجاست که هیچ‌گاه نگوئید من رقیب ندارم و نکته کلیدی دیگر اینکه نباید سرمایه‌گذار رقیبی را بشناسد که شما آن را در ارائه خود معرفی نکرده باشید؛ بلکه باید به صورت کامل و به بهترین نحو رقبای خود در بازار داخلی و خارجی را معرفی کنید.
مدیر شتاب‌دهنده منش و مشاور توسعه کسب و کار و کارآفرینی ادامه داد: باید هزینه‌ها را برآورد کنیم و از یک متخصص مالی که حوزه ما را می‌شناسد کمک بگیریم و از او راهنمایی بگیریم.

اشتراک گذاری: