Skip to content

در راستای ضرورت آشنایی دانش‌آموزان و هنرآموزان با فضای کسب و کار صورت گرفت؛ آغاز به کار نهضت دانش‌بنیانی در هنرستان‌ها

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی در جمع مدیران هنرستان‌های ناحیه ۳ مشهد گفت: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌هایی که در نظام آموزشی صورت می‌گیرد، خروجی مطلوب جهت ورود به بازار کار مشاهده نمی‌شود و این موضوع ناشی از عدم آشنایی دانش‌آموزان و هنرآموزان با فضای کسب و کار است. لذا ضروری است که برنامه‌هایی هدفمند همچون نهضت دانش‌بنیانی در مدارس با جدیت و قوت اجرا و پیگیری شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پیشرفته رضوی، مجتبی بهنام تقدّسی در این جلسه که به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد، کسب مهارت‌های مختلف را اصلی‌ترین عامل موفقیت در بازار کار خواند و ادامه داد: نوع دانشگاه، تعداد مقالات علمی و رتبه‌‎های آموزشی ارزشمند است اما برای ورود به بازار کار کافی نیست. البته هنرستان‌ها شرایط بهتری نسبت به دبیرستان‌ها دارند چراکه اصل آموزش در هنرستان‌ها برمبنای مهارت‌آموزی است اما این گروه هم چالش‌های خاص خود را دارند.

وی پیشنهاد داد: برگزاری جلساتی برپایه انتقال اطلاعات و تجربیات بین دو گروه آموزش و پرورش و صنعت جهت پرورش نیروی انسانی مبتنی بر نیاز صنعت ضروری است.

بهنام عدم شناخت نسبت به ادبیات نوآوری و کارآفرینی را یکی از چالش‌های اصلی فار‌غ‌التحصیلانی که وارد بازار کار می‌شوند، دانست و یادآور شد: پیش‌نیازهای اولیه برای ایجاد یک کسب و کار، چگونگی شکل‌گیری شرکت دانش‌بنیان، شاخصه‌های آدم موفق در کسب و کار و.. از جمله مواردی است که متاسفانه امروز نسبت به آن آموزش درستی ارائه نشده و همین امر، سبب عدم آگاهی نسبت به حقوق اولیه فناوران و نوآوران شده است که سواستفاده‌های احتمالی را نیز به دنبال دارد.

کسی با خواندن کتاب آشپزی، آشپز نمی‌شود!

وی با ذکر این مثال ادامه داد: برای تربیت یک آشپز خوب، باید او را در کنار دو آشپز تواتمند قرار داد؛ کسی با خواندن کتاب آشپزی، آشپز نمی‌شود! لذا پیشنهاد می‌گردد زمینه ورود نخبگان صنعتی و مدیران حوزه‌های دانش‌بنیانی موفق به مراکز آموزشی فراهم شود تا دانش‌آموزان بتوانند با این افراد ارتباط نزدیک برقرار نموده و با تجربیات، موفقیت‌ها، شکست‌ها و ذهنیت ایشان آشنا شوند. از طرفی، با توجه به اهمیت آموزش معلمان و مدرسین به عنوان درگاه اصلی آموزش لازم است که چنین جلساتی با معلمان و مدیران مدارس نیز برگزار شود تا با ادبیات نوآوری و کارآفرینی آشنا شوند.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، نخبگان فنی و دانشگاهی برای ورود به بازار کار و تجاری‌سازی موفق باید در ابتدای مسیر و با آغاز فعالیت‌های فنی خود، تیم مطالعات بازار و بازاریابی داشته باشند و با آگاهی کامل نسبت به بازار عمل کنند؛ این مهم تنها از طریق معلمان و در طی سال‌های آموزشی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود؛ در همین راستا معلمان نیز باید آگاهی کافی نسبت به این سیستم داشته باشند و این آگاهی از طریق مصاحبت با افرادی که این مسیر را طی کرده‌اند، به دست می‌آید.

بهنام با اشاره به تصوری غلطی که مبنی بر تحصیل دانش‌آموزان ضعیف‌تر در هنرستان‌ها وجود دارد، گفت: به دلیل تبلیغات نادرستی که صورت گرفته است، بسیاری از خانواده‌ها بر تحصیل فرزندان خود در دبیرستان تاکید دارند، از همین رو تاسیس دبیرستان‌های تخصصی در سراسر کشور امری ضروری است.

اهمیت تاسیس دبیرستان‌های تخصصی

وی نقبی به تاکید رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) مبنی بر ضرورت قرار گرفتن ایران در ده سال آینده جزو ده کشور برتر در زمینه هوش مصنوعی زد و تصریح کرد: با توجه به پتانسیل نخبگانی بالای شهر مشهد در این زمینه، تاسیس دبیرستان‌ تخصصی هوش مصنوعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. لذا اگر دبیرستانی با این محوریت و در راستای آشنایی دانش‌آموزان در مقاطع هفتم، هشتم و نهم با مفاهیم اولیه در این زمینه شکل گیرد، سبب شناخت ایشان نسبت به علایق و استعدادهای خود شده و می‌توانند از مقطع دهم به شکل تخصصی رشته مورد علاقه خود را ادامه دهند. بهتر است از همین مقطع، کسب و کارها نیز در کنار دانش‌آموزان قرار گرفته و کارهای مرتبط با توانمندی آن‌ها را به ایشان ارجاع دهند. همچنین اگر دانش‌آموزی ایده‌ای داشت، فضای رشد و شکوفایی آن و زمینه ورودش به بازار کار فراهم شود. اگر این اتفاق در کشور رخ دهد تحول بزرگی در سیستم آموزشی ما ایجاد می‌شود کمااینکه در خیلی از نقاط دنیا نمونه‌های مشابه این طرح با موفقیت اجرا شده است.

در ادامه این جلسه، مدیران هنرستان‌های ناحیه ۳ آموزش و پرورش مشهد به معرفی خود، هنرستان‌های محل خدمت و رشته‌های تحصیلی آن پرداختند واز برگزاری چنین کارگاه‌هایی در هنرستان‌ها و ارائه آموزش‌های تخصصی به هنرآموزان استقبال کردند.

بنا به گفته یکی از مدیران، تلفیق شایستگی‌های فنی و غیرفنی از جمله مواردی است که همکاران باید در راستای آن آموزش ببینند و اجرای عملیاتی این امر سبب آموزش تخصصی کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان می‌گردد اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده و آموزش کتاب کارآفرینی توسط همکارانی انجام شده است که تخصص کافی در این حوزه ندارند.

در پایان این جلسه مقرر شد، شرکت صنایع پیشرفته رضوی جهت ارتقای سطح کیفی آموزشی کشور و توسعه فرهنگ کارآفرینی و نخبه‌پروری، زمینه حضور نخبگان صنعتی و کارآفرینان موفق دانش‌بنیانی در هنرستان‌ها تحت عنوان «نهضت دانش‌بنیانی در مدارس» و همچنین بازدید معلمان و دانش‌آموزان از این شرکت، سایر شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی و شرکت‌های برتر استان را فراهم نماید.

اشتراک گذاری: